Offentliggjort den: 18. februar 2021

Podcast-serie om danske dyremysterier

Er der - eller har der været - en puma løs ved Herning? Hvem bed hovedet af rådyrene i Stenderup-skovene? En ny podcast-serie, produceret for Miljøstyrelsen, dykker ned i nogle af de mest mærkværdige dyreobservationer i den danske natur.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Miljøstyrelsen modtager hvert år mange indberetninger om dyr i den danske natur, og nu har styrelsen udgivet en podcast-serie i fire afsnit om de mest spændende emner. Seriens første afsnit lægger hårdt ud med den meget omtalte puma i det midt- og vestjyske, som i en periode rystede en række øjenvidneberetninger af sig - men så vidt endnu intet klokkeklart bevis.

- Det er selvfølgelig langt fra alle øjenvidneberetninger, som ender med, at vi finder et usædvanligt dyr. Men erfaringerne har jo vist, at man aldrig skal sige aldrig. For 10 år siden havde vi ikke ulv og guldsjakal i Danmark. Det har vi nu, fortæller biolog og konsulent i Miljøstyrelsen Hans Erik Svart i en artikel på styrelsens hjemmeside.

Andet afsnit af podcasten spoler tiden tilbage til 1996, hvor der dukker døde rådyr op i området omkring Stenderupskoven ved Kolding. Året efter står en damefrisør, som er i skoven for at plukke bær, pludselig ansigt til ansigt med en los – et dyr som ellers forsvandt fra dansk natur for omkring 5.000 år siden.

- Hvis man siger til sine venner, at man har mødt en los på en skovtur, vil de fleste nok grine. Men podcasten understreger, at Miljøstyrelsen tager indberetninger seriøst. Styrelsen af faktisk afhængig af dem, i arbejdet med at kortlægge den danske natur, fortæller Hans Erik Svart.