Offentliggjort den: 09. august 2021

Nyjæger: Hunting Skills i august 2021

Der er godt nyt til sjællandske og jyske nyjægere - og alle andre interesserede! Hele to Hunting Skills-arrangementer i denne måned - den 22. og den 28. august - indbyder til en spændende dag i jagtens navn.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jes Mikkelsen

Mange jægere har selv været der: Man har taget sit jagttegn og er optændt af en hellig ild efter at komme af sted på jagt. Men dem, som ikke i forvejen har et netværk parat, enten i form af familie eller venner, kan godt have svært ved at komme videre herfra. For hvad gør man nu? For mange kan det være en udfordring at komme i gang med sin nye hobby. Jagtens verden er stor og forunderlig, men den kan også virke overvældende for de nyjægere, der måske slet ikke er klar over den lokale jagtforenings eksistens. Det gives der nu en hjælpende hånd til ved to store såkaldte Hunting Skills-arrangementer - ét på Sjælland og ét i Jylland - der begge løber af stablen ultimo august.

Grundtanken bag de to events er nemlig først og fremmest at række en hjælpende hånd ud til alle de nyjægere, der brænder efter at komme af sted. På Hunting Skills kan du få masser af inspiration, høre foredrag, møde den lokale jagtforening, se jagthunde i aktion, mv. Arrangementerne er lokalt funderet og stablet på benene af lokale kræfter ude i kredsene.

Kom til Køge/Herfølge og Ribe

For Sjælland og øernes vedkommende er det Køge/Herfølge jagtforening, der står bag, og her finder arrangementet sted søndag den 22. august kl. 10.00-16.00 på adressen Billesborgvej 42A i Herfølge. I Jylland er det i Ribe, det sker, og datoen er den 28. august kl. 10.00-15.00. Adressen er Ribe Jagtforening på Skydebanevej 4 i Ribe,

Du kan læse og mere om de to arrangementer og se programmer for dagene ved at følge dette link.

Der er gratis adgang til begge arrangementer, og du behøver ikke være medlem af jægerforbundet for at deltage. Selvom Hunting skills er tiltænkt nyjægerne, er alle selvfølgelig mere end velkomne!

Hvorfor kalder vi det Hunting Skills?

Det er der flere grunde til. I dag er nye jægere ikke alle unge, faktisk er gennemsnitsalderen næsten 40 år, så en del nye jægere, typisk af den lidt høje alder, ikke så glade for betegnelsen nyjægere, derfor kalder vi også arrangementerne for Hunting Skills da jagt er et håndværk.

Det engelske udtryk 'skills' (håndværk) anvendes for at skabe parallellen til de arrangementer hvor landets bedste håndværkere mødes, og dyster på baggrund af deres faglige formåen. Vi jægere skal også vise vores håndværksmæssige formåen, og med stolthed vise de typer af naturhåndværk som vi praktiserer.