Offentliggjort den: 26. februar 2021

Ny europæisk jagtansvarsforsikring

Til dig, der går på jagt i Danmark eller rundtom i Europa, har Danmarks Jægerforbund nu sikret én jagtansvarsforsikring, der dækker i hele Europa, og så endda til en fordelagtig medlemspris for medlemmer af jægerforbundet.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen

Mange af os sidder lige nu derhjemme og forbereder os på, at skulle på jagt i Tyskland så snart muligheden igen byder sig. I den forbindelse er en af de tilbagevendende ritualer, at betale for den tyske jagtansvarsforsikring, så vi kan få fornyet det tyske jagttegn.

Grunden til, at vi ikke bare kan bruge den forsikring vi har igennem det danske jagttegn, er, at den ikke lever op til alle de krav som de tyske myndigheder stiller. Derfor har du formentlig en tysk jagtansvarsforsikring ved en af de store tyske forsikringsselskaber som Gothaer eller lignende.
Indtil nu har de tyske jagtansvarsforsikringer kun været gældende i Tyskland og Østrig, når det er os danskere der tegner dem, og netop det at vi skal have flere forsikringer alt efter hvilket land vi skal til, har været et irritationsmoment for flere af os.

Igennem Gothaer får du som dansk jæger fra april 2021 mulighed for at tegne en europæisk jagtansvarsforsikring, der dækker ansvarsskader, i forbindelse med udøvelse af jagt i hele Europa.

Hvis du som medlem vælger at tegne denne europæiske jagtansvarsforsikring med en dækning på op til 6 millioner euro og gældende for en treårig periode, koster det kun 101,42 euro (ca. 754 kr.). Det vil sige, at du for godt 250,- kr. om året er dækket for skader, som du måtte forvolde i forbindelse med dine jagter rundtom i hele Europa, og sparer dermed 509 kr. på en treårig forsikring i forhold til ikke-medlemmer.

Den nye europæiske jagtansvarsforsikring dækker væsentligt mere end den danske jagtansvarsforsikring tilknyttet dit jagttegn, som kun dækker skader, der sker under selve jagten. Men har du tegnet den europæiske jagtansvarsforsikring, vil du være dækket, fra du tager på jagt, til du er hjemme igen, også i Danmark. Den samlede beskrivelse af forsikringsbetingelserne på dansk kan du i løbet af april finde på jægerforbundets hjemmeside og på en særligt udviklet dansk platform på Gothaers hjemmeside.

Læs mere i aprilnummeret af Jæger og her på hjemmesiden til april.