Offentliggjort den: 01. marts 2021

Nu kan du få jagttegnet på din smartphone

Miljøstyrelsen har efter ønske fra landets jægere udviklet en digital version af jagttegnet. Fra i dag er det muligt at anvende jagttegnet på din smartphone og dermed undgå det velkendte plastikkort.

Tekst: Miljøstyrelsen

Miljøstyrelsen forsøger løbende at forbedre mulighederne for jægerne i forhold til deres jagttegn. Derfor lanceres der nu et alternativ til det fysiske plastikkort. Fremover kan jægere tilmelde sig den digitale version under ”mit jagttegn”, hvor der ligeledes findes vejledninger til at komme i gang med jagttegnet som en applikation.

- Man kan nu bruge sin telefon, som de fleste altid har på sig i dag. Dermed slipper jægerne for at tænke på plastikkortet. Samtidig kan man med det digitale kørekort have sin billedidentifikation med sig elektronisk på telefonen også, siger Jens Skovager Østergaard, kontorchef i Miljøstyrelsen.

Har man ikke en smartphone eller af anden grund ikke kan anvende det digitale jagttegn, så er det stadig muligt at få det velkendte jagttegn som plastikkort. Det digitale og det fysiske jagttegn er altså identiske. Ved begge jagttegn skal du fortsat kunne fremvise billedlegitimation.

- Her og nu lancerer vi jagttegnet i den simpleste form, senere vil vi overveje muligheden for at knytte andre funktioner på løsningen, siger Jens Skovager Østergaard.

Processen med udviklingen af det digitale jagttegn har taget cirka ét år, og der har været mange parter involveret. Det er hovedsageligt Miljøstyrelsen, der har stået for arbejdet, men har haft både Danmarks Jægerforbund, Foreningen af Danske Buejægere (FADB) og Naturstyrelsen involveret i projektet. Derudover er brugen af applikationen koordineret med Politiet.

Det kræver ikke de nyeste mobiler på markedet at digitalisere ens jagttegn, men der er dog alligevel nogle krav. Det digitale jagttegn er udviklet både til Android og iOS (iPhone). For iPhone skal der som minimum anvendes en model 5S med styresystemet iOS 9. Ved android kræves et styresystem af versionen 6.0 eller nyere.

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive til: jagttegn@mst.dk