Offentliggjort den: 09. december 2021

Land & Fritid dropper plast i jagtpatroner

Med udgangen af 2021 udfaser Land & Fritid plasthaglskåle i alle deres jagtpatroner, og vil fremover kun sælge bionedbrydelige haglskåle. Målet er at nedbringe det plastikaffald, som hobbyjagten efterlader i naturen.

Den landsdækkende butikskæde Land & Fritid producerer jagt- og flugtskydningspatroner under brandet Mike Hammer, og var de første i Danmark til at indføre patroner med bionedbrydelige haglskåle. Nu tager kæden skridtet fuldt ud og dropper plastik haglskåle i alle jagtpatroner.

- Vi arbejder hele tiden på at blive grønnere, og et af de områder, hvor vi allerede er forrest i feltet, er haglpatroner. Derfor giver det rigtig god mening for os at sætte ind her og reducere den mængde plastik, som bliver spredt i naturen i forbindelse med jagt, fortæller kædedirektør for Land & Fritid, Erik Dalsro Jørgensen i en pressemeddelelse.

Det er en holdning, der møder opbakning fra Danmarks Jægerforbund, som er glade for Land & Fritids tiltag:

- Jagt bør ikke efterlade sig forurening i naturen, og derfor er vi i disse år i gang med at finde alternativer til både bly og plastik. Derfor er det fantastisk, at Land & Fritid, som en stor aktør på markedet, går foran og stopper salget af haglpatroner med plastforladninger. Det viser jo, at branchen tager ansvar, men det viser jo også, at der blandt jægerne er en stor efterspørgsel efter de grønne patroner. Det er meget glædeligt, siger Marie Louise Achton-Lyng formand for Danmarks Jægerforbunds våbenudvalg og medlem af Hovedbestyrelsen.

I 2016 begyndte Land & Fritid at sælge egenproducerede patroner under navnet Mike Hammer, og lige fra begyndelsen har jægerne kunnet købe Green Shot patroner med bionedbrydelig haglskåle. Siden er flere andre etablerede patronproducenter blevet inspireret af de grønne patroner fra Mike Hammer, som har skabt stor vækst i markedet.

- Vi kan selvfølgelig mærke, at interessen for de grønne patroner er stigende – både hos jagtudlejerne som er ærgerlige over at finde plastik på deres arealer, men i lige så høj grad hos jægerne, som er meget bevidste om deres rolle i naturen og om at minimere det aftryk, de efterlader, siger Erik Dalsro Jørgensen.

Haglpatroner med bionedbrydelige haglskåle fungerer og skyder præcis på samme måde som patroner med plasthaglskål, men fordelen ved patroner med bionedbrydelige haglskåle er, at de er produceret af materialer, der forsvinder i naturen og ikke efterlader mikroplast, når de nedbrydes. Derfor har Land & Fritid besluttet, at der med udgangen af 2021 skal være slut med plasthaglskåle i jagtpatroner.

Land & Fritid vil fortsat producere flugtskydningspatroner med plastikhaglskåle, men da disse afskydes på et lukket og godkendt område, er det muligt at indsamle haglskålene og undgå, at de ender i naturen.