Offentliggjort den: 15. juni 2021

Krybskytteri på Kalvebod Fælled

Ulovlig og dybt uetisk brug af snare har såret og dræbt minimum én dåhjort i naturområde på det vestlige Amager. "Decideret dyremishandling," lyder det fra DJ, som beder lokale medlemmer være opmærksomme.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Naturstyrelsen

Kalvebod Fælled, som er en del af Naturpark Amager, har igennem længere tid været hjemsøgt af krybskytter, der har opsat snarer i området. Dåhjorten blev fundet afkræftet og med ståltråd om halsen tilbage i februar. Det er krybskytteri af værste skuffe - dels fordi snaren er ulovlig, dels fordi det er udenfor jagtsæsonen, og fordi jagt i det pågældende område er forbudt.

Ifølge skovfoged Sven Norup havde snarens ståltråd sat sig fast i dåhjortens gevir, og derfor var den ikke blevet kvalt med det samme, men havde længe gået omkring med et ødelagt spise- og luftrør.

Frygter flere fælder opsat

- Den har haft en langsom og smertefuld død. Den har haft svært ved at spise og drikke, og derfor er den blevet afkræftet, siger skovfoged Sven Norup til TV2 Lorry.

Senere fandt politiet yderligere fem snarer i skoven, og nu har myndighederne henvendt sig til offentligheden i håbet om at få hjælp til opklaringen af sagen. Selvom der ikke er blevet fundet nye snarer i området siden i vinter, frygter skovfogeden, at der vil blive sat nye op, hvis gerningsmanden ikke bliver fundet.

- Det er egentlig også derfor, at Naturstyrelsen gerne vil ud med historien. Vi vil gerne bede om befolkningens hjælp til at holde øje. Gerningsmanden har en helt uacceptabel adfærd, og det skal bare stoppes, siger Sven Norup videre til den regionale tv-station.

DJ beder lokale medlemmer være opmærksomme

Også Danmarks Jægerforbunds hovedbestyrelsesmedlem for kreds 7, Marie-Louise Achton-Lyng, er blevet interviewet i sagen. Hun er både rystet og vred over det, der er sket på Kalvebod Fælled.

- Det er jo decideret dyremishandling og har intet med jagt at gøre. Snarer er bare en helt forfærdelig måde at slå dyr ihjel på, fordi det kan koste dyrene stor smerte. Vi vil bede vores medlemmer om at være opmærksomme, hvis de går ture på Kalvebod Fælled, og henvende sig til politiet, hvis de opdager noget mistænkeligt, siger hun til mediet.

Dyrplageri af værste skuffe

En snare er en fælde, der består af en løkke som et dyr kan bevæge sig ind i og dernæst gribes og holdes fast af, enten i ben eller hoved, alt efter dyrets størrelse. Indtil 1800-tallet var det en udbredt jagtform i Norden, hvor man gerne fangede f.eks. fuglevildt, hare og kanin med snare, fremstillet af reb eller snor. I dag er snaren for længst ulovlig og anses som dyrplageri af værste skuffe. Metoden benyttes bl.a. stadig af afrikanske krybskytter, som fanger store dyr såsom antilope og gorilla i ståltrådssnarer.

Desværre sker det en gang imellem at jægere og andre støder på en snare i den danske natur. Således gjorde en fynsk jæger i efteråret 2019 et ubehageligt fund på sit revir i form af snarefælder og knoglerester efter en buk, fanget i én af fælderne. Også i februar 2018 blev der fundet syv snarer ved Farsø i Nordjylland, opsat lige over dyrenes veksler. Også her måtte et rådyr lade livet efter at være blevet fanget i snarens stålwire.