Offentliggjort den: 10. juni 2021

Klart signal i EU-Parlamentet

Tirsdag aften stemte Europa-Parlamentet i plenarforsamlingen om sin betænkning om EU's biodiversitetsstrategi 2030. Her er der flere beslutninger, der er værd at bemærke for jægerne, og som vidner om, at der dels er forståelse for jagtens naturmæssige betydning i Europa, dels er blevet gjort et stort stykke lobbyarbejde i forhold til denne afstemning.

Tekst: Morten Sinding-Jensen

Det er ikke hver dag, at der er positive takter for de europæiske jægere, men en klar undtagelse var afstemningen i EU-Parlamentet tirsdag aften, da EU’s biodiversitetsstrategi var på dagsordenen.

Et klart signal

- Det var så tæt på. Der manglede kun ca. 30 stemmer, så var forslaget gået igennem, siger de konservatives medlem af EU-Parlamentet, Pernille Weiss, med henvisning til hendes eget ændringsforslag 25:

“Is of the opinion that human beings and nature are inseparable and should be considered as allied in preserving fauna and flora in order to deliver the targets of the EU Biodiversity Strategy for 2030; considers that sustainable recreational fishing and hunting should be supported and allowed, also in future strictly protected areas, in a controlled manner; calls on the Commission, together with the Member States, to revise its draft recommendations for the ‘Criteria for the identification of areas under strict protection’ in order to allow sustainable recreational fishing and hunting;”

- Det fortæller, at næsten halvdelen af EU-Parlamentet er enige med mig i, at jægere og fiskere har en kæmpe betydning for vores natur. Det er nemlig mennesker, der vier deres fritid til naturen. Derfor er de også nogle af de bedste til at holde øje med den, ligesom de kan lære alle os andre, hvordan vi bedst muligt færdes i naturen, siger Pernille Weiss og fortsætter:

- Havde vi ikke stillet dette plenarforslag, ville vi stå uden det stærke signal, som min gruppe og jeg vil bruge i forhandlingerne fremover!

God udvikling

- Jeg er naturligvis tilfreds med denne udvikling, som vi naturligvis vil følge helt til dørs, og meget taknemmelig over den indsats som Pernille Weiss og andre MEP’ere har ydet i denne sag for at hjælpe jægere og fiskere, siger jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen og tilføjer:

- Dette foreløbige positive resultat er bestemt også udtryk for, at der fra Nordisk Jægersamvirke, FACE og fra vores egen side er blevet udført et gedigent stykke lobbyarbejde i kombination med SoMe’s påvirkning.

Konkrete sejre

1. I relation til jagttrofæer blev der vedtaget et ændringsforslag i plenarforsamlingen, der tydeliggjorde, at Parlamentet kun ønsker at se begrænsninger for "kommerciel" handel med truede arter. Dette ændrede ordlyden i den farlige kompromistekst fra miljøudvalget, der opfordrede til et øjeblikkeligt forbud mod al handel med truede arter, dvs. både kommerciel og ikke-kommerciel, som omfattede import og eksport af jagttrofæer.

Jagttrofæer er nu udelukket fra opfordringen til et forbud. Dette var en hårdt vundet sejr, da trofæjagt og handel med vilde dyr traditionelt er vanskelige spørgsmål at advokere for.

2. I relation til beskyttede områder blev der vedtaget et ændringsforslag, som understreger, at i strengt beskyttede områder skal ”menneskelige aktiviteter, der er forenelige med beskyttelsesmål eller endda positivt bidrager til biodiversitet, være tilladelige”.

Dette sender et signal om, at streng beskyttelse ikke er ensbetydende med ”ingen menneskelige aktiviteter”. Hvordan det så i praksis skal blive ført ud i livet, vil tiden vise.

Følg med i vores medier om denne sag, hvor vi bringer sidste nyt i takt med udviklingen.