Offentliggjort den: 03. februar 2021

Jagt og biodiversitet er ikke hinandens modsætninger

EU-landene skal have en fælles biodiversitetsstrategi, men selvfølgelig skal detailbeslutningerne træffes nationalt. Det siger chefen for EU-Kommissionens repræsentation i Danmark, Stina Soewarta.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

I en online samtale med Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund, fortæller Stina Soewarta, repræsentationschef i EU-Kommissionens repræsentation i Danmark, om EU's biodiversitetsarbejde , set i forhold til jagt. Anledningen er formuleringen om jagt og fiskeri, der sidestilles med minedrift i Kommissionens første udkast til en vejledning. Den uacceptable formulering har skabt debat i især Danmark og Sverige, og har krævet en del forklaring fra EU's side.

- Det her er jo første udkast til en vejledning og der skal forhandles med alle medlemslandene og der skal også modtages inputs fra alle de organisationer, som er interesseret i det her område. Jeg kan sagtens forstå at man fik kaffen galt i halsen da man læste det her, forklarer Stina Soewarta og forklarer, at der selvfølgelig vil være grænser for hvilke aktiviteter der kan finde sted i de strengt beskyttede områder.

Der skal være nogle regler, men det er også klart, at de skal fastsættes på nationalt niveau. Omvendt mener EU- repræsentationschefen ikke at jagt og biodiversitet er hinandens modsætninger, og hun anerkender den store rolle, som danske jægere og lystfiskere spiller for biodiversiteten i Danmark.

- Det, der bliver tænkt på her, er de typer af jagt og fiskeri, der kan have en negativ indvirkning på biotopen, og det er jo derfor at jeg også tror, at både minister og folketingsmedlemmerne er opsat på at få en formulering, der gør, at man kan fastsætte reglerne på en fornuftig måde på nationalt plan. Det ville være fuldstændig absurd at man i Bruxelles skulle sidde og bestemme om man måtte jage og hvornår i Danmark.

Ifølge Stina Soewarta ventes den endelige vejledning færdigbehandlet og godkendt i løbet af efteråret 2021. Se hele samtalen mellem den danske EU-repræsentationschef og Claus Lind Christensen her: