Offentliggjort den: 06. januar 2021

Fællesjagter med over fem personer frarådes

Danmarks Jægerforbund tager myndighedernes skærpede restriktioner til efterretning og ændrer vejledningen til afholdelse af fællesjagter.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Maksimalt fem personer med mindst to meters afstand er nu jægerforbundets anbefaling, hvis man ønsker at afholde fællesjagt. Det er en markant indskrænkning af den hidtidige anbefaling på isolerede grupper á 10 personer, og det sker efter gårsdagens udmelding fra myndighederne med skærpede restriktioner for inddæmning af COVID-19.

I den forbindelse indførte myndighederne forbud mod arrangementer og forsamlinger over fem personer. Fællesjagter er omfattet af dette forbud, og på baggrund af det skærpede forsamlingsforbud og myndighedernes generelle opfordring til at begrænse social kontakt mest muligt, vurderer Danmarks Jægerforbund, at der ikke bør afholdes fællesjagter med mere end fem deltagere, selv om deltagerne inddeles i grupper på maks. fem personer.

Husk: Du kan stadigvæk gå på jagt

Den skærpede vejledning betyder dog ikke, at man ikke bør gå på jagt.

- Det er jo stadig godt at komme ud i den friske luft, og det er sundt for liv og sjæl at gå på jagt. Så i stedet for at blive hjemme, så tag ud på en lille jagt alene eller med få jagtkammerater, og sørg for at holde god afstand til hinanden, lyder anbefalingen fra jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen.

Han understreger, at det er vigtigt at vi tager situationen alvorlig, og at vi alle sammen har et ansvar for at passe på hinanden.

Hvordan minimerer vi smitterisiko ved fællesjagt

Som det fremgår af sundhedsstyrelsens viden om, hvordan Coronavirus smitter, er risiko for dråbesmitte meget lav, så længe vi holder afstand. Derfor er det ikke ved selve jagten at risiko for smitte er størst, da vi holder afstand og er udendørs. Men under de sociale dele af jagten er der en smitterisiko, som vi skal minimere mest muligt, og det gør vi ved følgende 3 gode vaner:

• Hold til enhver tid mindst 2 meters afstand til andre for at undgå dråbesmitte
  • Vask eller sprit hænder ofte og hver gang du har rørt ved noget, andre har berørt for at undgå kontaktsmitte
  • Vær maks. 5 personer på samme tid på samme sted for at minimere en eventuel smittekæde

Læs jægerforbundets opdaterede vejledning her.

Vejledningen er indtil videre gældende frem til og med den 17. januar 2021. Følg med her på hjemmesiden og i vores nyhedsbreve.