Offentliggjort den: 28. juni 2021

Europæisk jagt og naturbevarelse går hånd i hånd

Forbindelsen mellem jagt og naturbevarelse er bredt anerkendt. Imidlertid har der hidtil ikke eksisteret et europæisk projekt, der kunne demonstrere bevaringsindsatsen fra over 7 millioner jægere i Europa. Det råder FACE nu bod på.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: FACE

Som svar på EU's biodiversitetsstrategi for 2030 har FACE (European Federation for Hunting and Conservation) i dag, mandag den 28. juni 2021, lanceret sit nye biodiversitetsmanifest. Det er Europas første evidensbaserede platform, der viser, hvordan Europas jægere arbejder for at bevare biodiversiteten.

Platformen, der er hostet på BiodiversityManifesto.com, tilbyder en ny, brugervenlig side med information om jagtrelaterede bevaringsinitiativer i hele Europa. FACE repræsenterer cirka 7 millioner jægere, fordelt over 37 europæiske landes jagtorganisationer – heriblandt Danmarks Jægerforbund.

Vigtig i indsatsen for at vise jægernes værdi

I Danmarks Jægerforbund glæder formand Claus Lind Christensen sig over lanceringen af Biodiversitetsmanifestet, og ser frem til at benytte værktøjet offensivt:

- Jeg er overbevist om at dette her initiativ er vigtigt i indsatsen for at vise samfundet jægernes værdi for naturen. Det vil også være nyttigt i forhold til beslutningstagere, som kan se nøjagtigt, hvordan jagten gavner naturbeskyttelse, siger han og understreger, at projekterne, som lige nu findes i biodiversitetsmanifestet, kun repræsenterer toppen af isbjerget.

- Næste skridt handler om at er fodre databasen med endnu flere relevante projekter, fastslår Claus Lind Christensen.

Den er dog allerede godt på vej.

Over 470 jagtrelaterede bevaringsprojekter

Den allerede omfattende og voksende database med over 470 jagtrelaterede bevaringsprojekter viser vigtigheden af jægerne indsats – både inde i og uden for beskyttede områder – på en række forskellige naturtyper og arter. FACE og dets medlemsforeninger i 37 europæiske lande vil bruge biodiversitetsmanifestet i dialog med EU-institutioner, interessenter, medier og offentligheden for at fremhæve jægernes positive rolle i bevarelsen af biodiversitet.

Ifølge FACE-præsidenten Torbjörn Larsson er platformen et betydeligt kort på hånden. Og det kan man kun takke Europas jægere for:

- Takket være den uvurderlige indsats fra så mange jægere har vi nu stærke beviser for, hvordan jægere med succes implementerer EU's biodiversitetsstrategi for 2030 og yder et afgørende bidrag til restaurering af levesteder, beskyttet områder, artsovervågning og meget mere, lyder det fra den svenske FACE-præsident.

Opfordring: Del dit projekt på siden

FACE’s biodiversitetsmanifestet er den ultimative kilde til information om jagt og naturbevarelse i Europa. Hvis du kender til eller er involveret i et projekt relateret til naturbevarelse, der inkluderer jægere, opfordrer vi dig kraftigt til at dele det via spørgeskemaet, som du finder på www.biodiversitymanifesto.com.