Offentliggjort den: 03. november 2021

Ekstreme snabelsko

En råbuk fra Stubbæk havde udviklet snabelsko i helt ekstrem grad på både for- og bagløb.

Tekst: Hans Kristensen
Foto: Claus Bruun Jørgensen

Schweisshundeføreren Claus Bruun Jørgensen blev mødt af et noget usædvanligt syn, da han i begyndelsen af efteråret blev kaldt ud til en ejendom ved Stubbæk i Sønderjylland, hvor et stykke råvildt tydeligvis gik og skrantede.

- Det var en ung buk, der viste sig at have de længste snabelsko, jeg endnu har oplevet, og så endda på alle fire ben, forklarer han.

Betegnelsen snabelsko dækker over deforme klove, der vokser opad ved spidserne. Bukken havde holdt til ved en foderplads, og havde derfor klaret sig i en periode. Men den var ekstremt hæmmet af de lange klove, og ville efter Claus Bruun Jørgensens vurdering næppe overleve mange dage mere, og det var derfor det rigtige at gøre at udfri dyret fra dets pinsler.

- Den var apatisk og ekstremt udmagret, og der var derfor ingen tvivl om, at den skulle aflives, lyder det fra den erfarne jæger.