Offentliggjort den: 09. november 2021

Bliv NaturligVis inspirerer udlandet

Det er ikke hver dag, at et stort, udenlandsk jagtmedie tager turen til Danmark for en inspirerende fortælling. Men det er ikke desto mindre, hvad Danny Christensen, som har startet The Urban Huntsman, har gjort. Han og hans kamerahold skal producere en række videofortællinger for den canadiske streamingtjeneste Wild TV, hvorigennem jagtens verden belyses. Han ser et stort potentiale i Bliv NaturligVis, og derfor har han fulgt projektet i to dage.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

- Jeg synes, der er en super god synergi mellem det arbejde, som Bliv NaturligVis laver, og det som The Urban Huntsman er baseret på, lyder det fra Danny Christensen.

Sammen med sit kamerahold har han i to dage fulgt et Bliv NaturligVis arrangement, hvor 3. klasse på Syddjurs Friskole er blevet grundigt introduceret for jagtens verden. Her fik eleverne først lov at snakke om jagt, og dernæst var der mulighed for at stille en lang række spørgsmål til Peter Smærup og Franz Holmberg fra Bliv NaturligVis samt Danny Christensen fra The Urban Huntsman. Efterfølgende blev eleverne introduceret for en lang række jagtligt relevante lege med det formål at udvide børnenes forståelse for jagten. Undervejs sørgede Danny og hans kamerahold for at uddrage essensen af arrangementet og tankerne bag projektet.

Bliv NaturligVis er et formidlingsprojekt, som bl.a. bringer jægernes og lystfiskernes engagement og viden om naturen ud i skoleklasser, børnehaver, mv. Projektet er skabt i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, støttet af Nordea-fonden.

Et vellykket arrangement

For at give børnene den bedst tænkelige indføring i jagtens univers skulle de naturligvis også med på en jagt efter råvildt. Det var selvsagt ikke nemt at have 18 ivrige elever og et helt kamerahold med på jagt, men Diana må være glad for projektet, for børnene fik lov at overvære Peter Smærup nedlægge en meget gammel rå.

Kronen på værket var naturligvis tilberedningen af dyret, og der skal ikke herske tvivl om, at eleverne fra Syddjurs Friskole fik sig en på opleveren. Udover den store jagtoplevelse fik de lov at smage tatar af hjertet, og de fik serveret burgere og pitabrød med friskskudt råvildtkød. Det var et stort hit.

Inspiration til udlandet

At introducere børn for jagt og sågar lade dem overvære en egentlig jagt er ikke uvant i Danmark. Netop det har Bliv NaturligVis’ mange frivillige formidlere gjort længe. Kaster man et blik ud i den store verden, er billedet imidlertid et helt andet. Mange steder er det utænkeligt at have børn med på jagt, og jægere er bestemt ikke populære alle steder. Derfor håber Danny Christensen, at han med fortællingen om Bliv NaturligVis kan bidrage til, at udlandet lader sig inspirere af projektet.

At vide hvor maden kommer fra, og at have en forståelse for, at man som kødæder er nødt til at slå ihjel for at få mad på bordet, er essentielt. Mange børn og sågar voksne tænker ikke over, at det kød, man henter i køledisken, stammer fra et levende væsen. Derfor må man acceptere, at når man køber kød, forudsætter det, at et dyr må lade livet. Netop dette aspekt får et hav af børn belyst, når Bliv NaturligVis afholder arrangementer, og derfor er projektet særdeles vigtigt. Desværre er det ikke en selvfølge, at Bliv NaturligVis-projektet kan overføres direkte til andre lande.

- Hvis vi kigger på andre lande, som vi plejer at sammenligne os med – eksempelvis England og Tyskland – så er synet på jægerne helt anderledes. I England kan du ikke fortælle børn, at du er jæger, hvis du eksempelvis er pædagog eller skolelærer. Der er simpelthen en frygt for at blive hængt ud, fordi man er jæger, beretter Franz Holmberg og fortsætter:

- I Tyskland, hvor jeg har lavet et arrangement med nogle undervisere, er det helt utænkeligt at tage et dødt dyr med ind til en skoleklasse. Det er meget unaturligt for dem, og mange undervisere dernede har en frygt for at miste deres job, hvis de gør noget i den stil. Så langt væk fra det naturlige har man bevæget sig flere steder i udlandet, og derfor er det så vigtigt, at vi her i Danmark viser, hvor naturligt det er. Forhåbentligt kan vi inspirere andre lande til at følge trop, forklarer Franz Holmberg fra Bliv Naturligvis.

Broer skal der bygges

For Danny Christensen er der mange gode årsager til at lave et afsnit med Bliv NaturligVis, men noget af det vigtigste for ham er at afdække, hvordan Bliv NaturligVis har formået at bygge bro til mennesker uden for jagtens verden.

- Jeg synes, det er meget interessant at finde ud af, hvordan projektet blev etableret til at starte med, men det væsentligste for mig er at finde ud af, hvordan det materiale, der er blevet udviklet i projektet, har formået at bryde de barrierer ned, som der ofte er, og hvordan man har formået at bygge bro til ikke-jægersamfundet. Det, synes jeg, er utroligt interessant, fortæller Danny Christensen.

Han påtænker at udvikle noget materiale i samarbejde med Bliv NaturligVis, som følgere af The Urban Huntsman og Wild TV kan få gavn af og måske bruge som inspiration til at opstarte lignende projekter i udlandet. Forhåbentligt kan det blive startskuddet til, at det, der rundt omkring i verden er blevet unaturligt, igen bliver naturligt.