Offentliggjort den: 18. august 2021

Ændrede regler for indførsel af trofæer fra Storbritannien

Skal du på trofæjagt i Storbritannien skal du være opmærksom på ændrede regler for hjemtagelse af trofæer.

Tekst og Foto: Niels Søndergaard

Brexit er vel som sådan ikke kommet bag på nogen. Briternes exit fra Den Europæiske Union har været undervejs i lang tid og er endda blevet udskudt. Men det er alligevel kommet bag på mange jægere, at der med Brexit er kommet ændrede regler for hjemtagelse af trofæer fra Storbritannien.

- Vi har modtaget opkald fra meget frustrerede jægere, der har fået deres trofæer beslaglagt i lufthavnen ved ankomst til Danmark. Endelig har flere jægere afvist tilbud fra os på transporter af trofæer fra Storbritannien på grund af prisen, fordi de ikke var bekendte med de ændrede regler, fortæller Speditør Marlene Jürgensen fra Labrador Cargo Aps.

Prisen på transporten er som følge af dette ret høj, og mange bliver virkelig overraskede over det. Fakta er at de ”almindelige” speditører oftest ikke ønsker at have disse typer varer ombord på deres lastbiler, da det erfaringsmæssigt kan forsinke en bil ved toldbehandling i mange timer. Det betyder at de fleste trofæer nu flyttes på luftfragt, med deraf højere rater til følge.

Told og importmoms

Storbritannien er som bekendt ikke længere medlem af EU og heller ikke samhandelsland, som f.eks. Norge og Schweiz er det. Det betyder at transport af jagttrofæer fra Storbritannien er at sidestille med transport fra 3. lande såsom Afrika, Rusland, Canada, mv.

Alle trofæer, der indføres, skal fortoldes, og der skal betales importmoms. Skal der transporteres kranier og/eller saltede skind skal disse komme fra en godkendt konservator i afsenderlandet. Skind skal være saltede i min. 14 dage inden ankomst og kranier skal være blegede og desinficerede. Der må ikke forefindes fordærvelige rester overhovedet, og trofæet skal kunne transporteres ved omgivelsestemperatur. Sendingen skal til grænsekontrol ved ankomst til EU (anmeldes min. 24 timer før ankomst) og kan IKKE fragtes som bagage. Desuden skal den leveres til godkendt konservator i EU. Der er godkendte grænsekontrolsteder i Kastrup lufthavn og i Esbjerg Havn.

Monterede trofæer og garvede skind kræver dog ikke grænsekontrol.