Offentliggjort den: 02. juli 2021

7 mio. skal hjælpe flere elever ud i naturen

Nationalparker, naturvejledere, forskere og organisationer - heriblandt DJ - samler kræfterne i nyt projekt, der skal inspirere og styrke skolernes arbejde med natur, klima, biodiversitet, udeskole og undervisning i det fri. Platform for projektet bliver en revitalisering af den ikoniske hjemmeside Skoven i Skolen.

Solskin, vind i håret, våde sokker og røde kinder. I fremtiden skal flere børn og unge ud og modtage undervisning til lyden af fuglefløjt, bølgeskvulp og insekternes summen. Med støtte på i alt 7,2 millioner kroner fra Nordea-fonden, 15. Juni Fonden og Friluftsrådet kan projektet Skoven i Skolen 3.0 realiseres. Projektet består af flere delprojekter, der tilsammen skal tilbyde børn og unge læring, naturoplevelser og naturkompetencer.
Bag projektet er et bredt samarbejde bestående af nationalparker, natur- og friluftsorganisationer, naturvejledere og forskere – heriblandt Danmarks Jægerforbund.

- Det er vigtigt, at børn og unge får naturoplevelser helt ind under huden, at de gennem deres dannelsesrejse opbygger viden om vores fantastiske danske natur og inspireres til både at benytte og beskytte naturen på forskellig vis. Danmarks Jægerforbund glæder sig over at være en del af Skoven i Skolen 3.0 og gennem projektet at kunne støtte op om både børns naturdannelse og udeskole-bevægelsen, samt være med til at inspirere endnu flere til at rykke undervisningen ud under åben himmel, siger Norbert F. V. Ravnsbæk, hovedbestyrelsesmedlem for Danmarks Jægerforbund Kreds 2 og formand for Jæger-Samfundsudvalget.

Én indgang til inspiration og deling

Omdrejningspunktet for projektet bliver hjemmesiden Skoven i Skolen, som siden år 2000 har tilbudt viden, inspiration og undervisningsmaterialer af høj kvalitet til lærere og pædagoger, der ønsker at bruge naturen som klasseværelse eller arbejde med udeskole.

Med tiden har hjemmesiden nået hele 1,2 millioner årlige brugere – og de besøgende spænder fra skolefolk til børnefamilier, bedsteforældre og alle andre, der søger inspiration til aktiviteter og viden om naturen.
Gennem projektet Skoven i Skolen 3.0 bliver den ikoniske hjemmeside både fremtidssikret og videreudviklet med forankring i de danske nationalparker. Målet er, at hjemmesiden bliver den platform, som giver skoleverdenen én samlet og overskuelig indgang til de mange grønne ude-undervisningsmaterialer og idéer, som findes i Danmark. Projektets håb og vision er samtidig, at hjemmesiden kan blive et aktivt omdrejningspunkt for udvikling og deling af idéer og viden om ude-undervisning og udeskole i alle skolens fag.

Den nye Skoven i Skolen hjemmeside forventes at være klar på den anden side af nytår, men indtil da kan siden besøges på www.skoveniskolen.dk.

Flere grønne undervisningsmaterialer

Ud over en revitalisering af hjemmesiden Skoven i Skolen, ligger der i projektet også flere delprojekter. F.eks. udvikler Danmarks Jægerforbund i samarbejde med Copenhagen Gamelab og forskellige grønne organisationer et nytænkende spil om natursyn målrettet udskolingen. Spillet kommer til at ligge på det nye Skoven i Skolen. Det samme gælder 12 nye undervisningsforløb målrettet indskoling og mellemtrin, som ligeledes udvikles af Danmarks Jægerforbund i samarbejde med grønne organisationer. I projektet Hjælp vi skal ud, udvikler VIA University College i samarbejde med Danmarks Jægerforbund og holdet bag Skoven i Skolen en række nye undervisningsfilm, som også vil blive tilgængelige via den nye portal.

Delprojekterne skal sammen med resten af projektet sikre, at børn i hele Danmark får mulighed for at arbejde konkret med natur og biodiversitet, handlekompetence og kreativitet.

Grønt samarbejde baner vejen

Udviklingsprojektet vil blive gennemført i et samarbejde med Danmarks Jægerforbund, Naturvejledning Danmark, Center for Børn og Natur, VIA University College samt nationalparkerne Mols Bjerge, Thy og Skjoldungernes Land. Projektet får en ny styregruppe med bred forankring i natur- og undervisningsverdenen.

- Fagligt er det særdeles stærke partnere og kompetencer, vi har ombord i projektet – såvel fra forskningsverdenen som fra praktikere på området. Hele projektet og ambitionerne omkring Skoven i Skolen 3.0 er kun realistisk, fordi vi er et bredt samarbejde, der arbejder sammen om at løse denne her opgave og løfte hjemmesiden og hele projektet. Vi tror, at vi kan nå meget langt gennem sådan et samarbejde, og vi håber, at endnu flere vil komme til i takt med, at vi ruller projektet ud, siger Anders Bülow, nationalparkchef i Nationalpark Skjoldungernes Land , som projektet er forankret i.

Foto: Andreas Elkjær / INSP! Media