Offentliggjort den: 29. september 2020

Vilde middage skal sætte fokus på bl.a. vildtkød

Ni jagtforeninger og jægerråd er i efteråret værter ved vilde middage, hvor danskerne inviteres med på smagsoplevelser, hentet direkte fra naturen. Formålet er at styrke forståelsen for at samle, jage, fiske og tilberede naturens råvarer, samt at fordrer nysgerrighed og interesse for naturen. Det er projektet Vores Natur, der står bag initiativet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Bo Karby

Det handler om vildtkød, bær, svampe, urter, mv. når projekt Vores Natur afvikler events over hele landet. Vores Natur er et partnerskab mellem Naturstyrelsen, Friluftsrådet, De Naturhistoriske Museer og DR. Sammen har de sat sig for at invitere alle danskere ud i naturen til et mylder af aktiviteter og ture, der skal give viden om naturen, lyst til at gå på opdagelse i den og passe på den.

Blandt aktiviteterne er et antal spændende madoplevelser, de såkaldte Vilde Middage, hvor jagtforeninger og et enkelt jægerråd rundt omkring i Danmark er værter.

De Vilde Middage er en invitation til danskerne til at komme ud og smage på naturen og blive klogere på at bruge den i køkkenet. En Vild Middag er ikke bare en middag, det er lige dele middag og formidling. Det første arrangement er allerede afholdt for fuldt hus – det skete ved Jagtens Hus den 13. september, og det blev en stor succes.

Dåhjort, røget fisk og bær

Ved den vilde middag ved jægerforbundets domicil var der bl.a. dåhjort på menuen. Dyret blev pelset og forlagt, hvorefter kokken gik i gang med at klargøre filet og køller.

Imens gik andre af deltagerne med ud i skoven på sanketur. Her fandt de vild oregano, brombær og vild mynte. Det hele blev anvendt i diverse retter. Andre tog ud for at stryge rejer, der blev kogt og brugt til pynt på forretten, bestående af røgede makreller fra Nordsøen, tilsat hakket rødløg, fintsnittede radiser, kapers, mv. Hovedretten var grillet filet, kølle og mørbrad af dåhjort. Hertil fik man gulerødder med timian og honning samt grillede kartofler med rosmarin og hvidløg vendt med citronskal. En hel kølle, skåret i mindre stege, samt hele ryggen og begge mørbrader blev spist.

Folkene bag var i dette tilfælde ikke en jagtforening, men 9 frivillige ildsjæle, tilknyttet besøgecentret ved Jagtens Hus. Takket være deres ihærdige indsats fik gæsterne en uforglemmelig oplevelse – og fik ikke mindst åbnet øjnene for, hvilke lyksaligheder den lokale natur kan bringe.

Hold øje med oktobers arrangementer

De Vilde Middage afholdes som sagt i løbet af efteråret. Værterne er et antal jagtforeninger, der har meldt sig frivilligt som værter, fordi de har lyst til at give deltagerne gode oplevelser med den vilde mad, hentet direkte fra naturens forrådskammer.

Nogle af arrangørerne har endda gjort et endnu større arrangement ud af det, hvor oplevelsen også omfatter at være med på jagt. Læs mere under hvert enkelt arrangement her: