Offentliggjort den: 10. september 2020

To døde mårhunde fundet på Sjælland

Der er i denne uge fundet to trafikdræbte mårhunde på Midtsjælland. En obduktion har vist, at de begge har tydelige skudskader. Det oplyser Miljøstyrelsen.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Jens Henriksen

Tidligere på ugen blev der fundet to mårhunde på Midtsjælland. Umiddelbart lignede det, at dyrene var trafikdræbt.

Men nu har Miljøstyrelsen fået foretaget en obduktion af dyrene på DTU Veterinærinstituttet, og her har røntgenbilleder i dag afsløret, at begge dyr har tydelige skudskader.

Jesper Kjær Illemann, der er mårhunde-konsulent ved Danmarks Jægerforbund, tør ikke umiddelbart konkludere noget ud fra fundet af de to mårhunde – især ikke efter oplysningen om tydelige skudskader.

- Der er jo ingen, der rigtigt ved, hvordan det her hænger sammen. Men jeg vil i hvert fald ikke ud fra det her konkludere, at mårhunden er kommet til Sjælland.

Han opfordrer dog alle jægere til at være opmærksomme på mårhunden på Sjælland.

- Hvis I ser mårhunden på Sjælland, så kontakt endelig Miljøstyrelsen eller os i Danmarks Jægerforbund. Hvis I har billedmateriale, så send det endelig med også, siger Jesper Kjær Illemann.

Danmarks Jægerforbund vil i den nærmeste fremtid arrangere nogle kurser på Sjælland i bekæmpelse af mårhunden.

Læs om mårhunden og Danmarks Jægerforbund indsats mod mårhunden her