Offentliggjort den: 16. juni 2020

Succesrige ERFA-møder for jagttegnskursuslærere

I øjeblikket afholder jægerforbundet ERFA-møder for jagttegnskursuslærere rundt omkring i landet. Stilen er i afslappet café-form ude i jagtbutikkerne, og interessen er overvældende.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Karen Brix Torø, Jes Mikkelsen og Synnøve Fuursted

Danmarks Jægerforbunds udsendte oplever i disse dage en enorm opbakning til rækken af ERFA-møder med jagttegnskursuslærere landet over. På møderne drøftes alt fra corona-frustrationer, undervisningsmaterialer og til rekruttering af nye aspiranter, og det fyger med gode råd og ideer i en positiv ånd.

- Målet for møderne er sparring mellem jagttegnskursuslærere og andre frivillige i jægerforbundet for at øge vidensniveauet omkring jagtprøve, jagttegnsundervisning og nyjægere. Coronatiden har naturligt nok efterladt mange undervisere med mange frustrationer ifht. Jagtprøver, og det fylder selvfølgelig på møderne, fortæller Jes Mikkelsen, som er uddannelsesansvarlig i Danmarks Jægerforbund.

Netværk, netværk, netværk

Jes Mikkelsen forklarer videre, at der i år fokuseres benhårdt på at få de nye jægere båret sikkert og godt videre til jagten, så de kan få deres forventninger opfyldt. Et stærkt netværk mellem undervisere, foreninger og butikker er essentielt for fortsat at kunne stå samlet om jagtens sag.

Og netop derfor er lokationerne for årets ERFA-møder da heller ikke helt tilfældig. Alle møder afholdes nemlig i lokale jagtbutikker med al den ånd og stemning, de kan tilføre diskussionerne. Stilen på møderne er også ny:

- Vi afholder møderne i café-form, hvor deltagerne deles ind i grupper, så der er plads til at få lyttet til hinanden. Undervejs kommer grupperne forbi fire forskellige stationer, hver med sit særskilte emne til drøftelse. Emnerne er jagttegnsundervisning, DJ-kommunikation, nyjægerudvalget og en præsentation af jagtbutikken, forklarer Jes Mikkelsen.

God stemning hele vejen rundt

Så vidt har der været stor tilfredshed med møderne fra både deltagere og forbundets side. De første tre møder er nu afholdt, de er kommet rigtig godt fra start og der er en god stemning hele vejen rundt. Også jagtbutikkerne, som har lagt lokaler til, har været meget fornøjede med samarbejdet, lyder vurderingen fra arrangørerne. Der er planlagt i alt 6 fysiske møder og et afsluttende online møde, der afvikles som webinar. Det første møde blev afholdt den 9. juni i Hobro, og det sidste finder sted den 22. juni i Greve. Online-webinaret er planlagt til den 25. juni.

Ud over jagttegnskursuslærere deltager desuden jægerforbundets nyjægerudvalg samt en række andre repræsentanter fra DJ’s kredse. Alle med det ønske at binde netværket i jægerforbundet sammen, så nye jægere oplever en smidig vej til jagten.

Du kan stadig nå at tilmelde dig

Skulle du have overset et møde i nærheden af dig, så har du stadig mulighed for at tilmelde dig de resterende ERFA-møder, som finder sted på følgende datoer og lokationer:

• Onsdag den 17. juni 2020: Deerhunter i Haderslev – Tilmelding
  • Torsdag den 18. juni 2020: Michaels Jagt og Fiskeri i Svendborg – Tilmelding