Offentliggjort den: 26. juni 2020

Ny jagttegnsbekendtgørelse på vej

Den 1. juli træder et helt nyt regelsæt i kraft, til stor gavn for nuværende og kommende jagttegnsaspiranter. Større fleksibilitet og mere ensartethed er kodeordene. Derudover gælder nye regler for riffelprøven i form af et skydeforløb forud for selve prøven, og skydeprøverne kan afvikles uafhængig af hinanden.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Torsdag aften stillede Danmarks Jægerforbund sine medier til rådighed for Miljøstyrelsen, så de på et direkte transmitteret webinar kunne præsentere detaljer bag den nye jagttegnsbekendtgørelse. Målgruppen var primært jagttegnskursuslærerne, men alle interesserede var velkomne. Fra Miljøstyrelsen var det Søren Egelund Rasmussen, biolog og vildtkonsulent, som førte ordet. Han var virkelig hjemme i stoffet og kunne svare på alle spørgsmål - både de forudindsendte og dem, der tikkede ind i chatten i løbet af webinaret.

Fleksible og ensartede prøver

Omtrent 100 personer deltog i webinaret, som blev hostet af Jes Mikkelsen, uddannelsesleder ved Danmarks Jægerforbund.

- Miljøstyrelsen kunne fortælle, at deres målsætning har været at lave en bekendtgørelse, som giver mere fleksible prøveafholdelser, og som gør jagtens prøver mere ensartede. Eksempelvis kommer vi til at se, at deciderede prøveperioder og rigide datoer for jagtprøverne forsvinder, så man fremover kan tilmelde sig prøver hen over hele året. Jagtprøverne vil dog fortsat blive afholdt cirka samme tid på året som nu, dvs. april, maj, juni og september-oktober, siger Jes Mikkelsen.

Derudover vil det blive lettere for aspiranterne at finde og tilmelde sig andre jagtprøver end der, hvor man bor, og det nye system vil fremover kunne håndtere påmindelser/kommunikation på sms og mail til aspiranterne.

Uafhængige skydeprøver

Ikke mindst bliver det muligt at aflægge hagl-, riffel- og bueprøve uafhængigt af hinanden, og det kommer til at gælde for alle jagttegnsløsere, uanset hvornår de har bestået jagtprøven. Skal du til riffelprøve efter den 1. juli, gælder der nye regler i form af et riffelskydeforløb, hvor man sammen med en uddannet riffelinstruktør skal afgive 25 skud i en række nærmere beskrevne skydestillinger.

Torsdagens webinar blev optaget, og vi kan derfor tilbyde interesserede at kigge med herunder:

Den nye bekendtgørelse er offentliggjort 1.juli