Offentliggjort den: 23. august 2020

Mårhundenes overmænd

Medlemmerne af Mårhundegruppen i Hedensted var blandt de første herhjemme til at tage kampen op mod den invasive art – nu har de bekæmpet den i mere end 10 år.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

Inden vi sætter os ud på post, vil mårhundejæger John Ravn lige vise mig et af Juelsmindeområdets naturperler, det privatejede vådområde Bjerre Engsø. Det ca. 20 ha store vådområde blev etableret i 2009/2010 med henblik på at afhjælpe landbrugets problemer med udvaskning af kvælstof, men der gik selvfølgelig ikke længe, før vandfuglene også havde kastet deres kærlighed på området. ”Lykken” varede dog ikke evigt, for med tiden døde yngleaktiviteten og fuglelivet i vådområdet ud. Noget negativt var i gang!

- I 2018, hvor Rårup Jagtforening (nu Mårhundegruppen i Hedensted Kommune under kommunens Jægerråd, red.) havde været i gang med mårhunderegulering i syv-otte år, blev vi kontaktet af en bukkejæger, der havde set en mårhund nede ved Bjerre Engsø. Der var ingen, der vidste, at mårhundene var kommet dertil. Da der nu var en, fik vi lov at etablere en foderplads ved et skydetårn dernede, fortæller John.

- Ni måneder senere havde vi nedlagt 18 mårhunde ved vådområdet og i alt 40, medregnet de omkringliggende arealer, tilføjer han og understreger dermed, hvor dygtig denne art er til at gå under radaren.

- Nu klækkes der igen gæslinger i området om foråret, hvor de befinder sig fint blandt havørne, traner, sølvhejrer og mange andre spændende fuglearter, konstaterer John, inden vi kører videre mod den foderplads, hvor et par mårhunde de seneste nætter har været aktive.

Dette er et uddrag af en artikel, bragt i Jæger i august 2020. Artiklen har også været bragt i vores forkortede gratisudgave af bladet, og du kan derfor læse artiklen i sin helhed her.

Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du et nyt nummer af Jæger hver måned, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!