Offentliggjort den: 16. april 2020

Lys forude for danske friluftsforeninger

Rigtig mange friluftsforeninger - heriblandt jagtforeningerne - har meget på spil i disse tider, hvor aktiviteter aflyses på stribe og tabet af indtægter stiger dag for dag. I morgen mødes Friluftsrådet med miljøministeren til en snak om mulighederne. DJ deltager i drøftelserne.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Selv mindre økonomiske tab kan ramme en jagtforening hårdt, og det er en skæbne, de deler med stort set alle andre friluftsforeninger i Danmark. Nu Friluftsrådet organiseret et møde med miljøminister Lea Wermelin (S) om problemet. For der brug for en hjælpepakke til friluftsforeningerne, lyder det Friluftsrådet.

Allerede den 7. april besluttede Regeringen og aftalepartierne at yde et ekstraordinært tilskud til lokale idræts- og spejderforeninger for at afhjælpe de økonomiske konsekvenser, som nedlukningen forårsager. Men foreløbig er der ikke lovet penge til friluftsforeningerne, selvom de står overfor de samme udfordringer.

- På samme måde som hos idrætsforeninger og spejderforeninger er der i denne svære tid brug for hjælp til andre lokale foreninger, der tilbyder friluftsaktiviteter. De bidrager i høj grad til lokal sammenhængskraft, de har aktiviteter for børn og unge og så varetager de også vigtige opgaver på natur- og miljøområdet. Vi har opfordret miljøminister Lea Wermelin til at hjælpe disse foreninger, og vi har grund til at have positive forventninger, siger Niels-Christian Levin Hansen, formand i Friluftsrådet.

Mødet, som i tidens ånd arrangeres via Skype, finder sted i morgen formiddag, fredag den 17. april. Fra Danmarks Jægerforbund deltager formand Claus Lind Christensen.

Selvom han er klar over at miljøministeren ikke bare sådan lige kan tillade friluftsforeningerne at åbne op for aktiviteterne med det samme, er han alligevel positiv og tilfreds med, at ministeren har indvilliget i at drøfte problemstillingen:

- Som jægere har vi jo et væld af udendørsaktiviteter, som godt kunne tænkes at sætte i gang igen, men under kontrollerede forhold. Her tænker jeg på både mulighed for indskydninger, hundetræning, undervisning af jagttegnsaspiranter og én eller anden model for afholdelse af riffel- hagl- og jagtprøverne, siger formanden.

Naturligt nok kan han dog ikke sige noget om hvornår vi kommer i gang, men arbejder på at dette sker så hurtigt som muligt.

- Og her forventer vi en god dialog med ministeren, siger Claus Lind Christensen.