Offentliggjort den: 21. april 2020

Jægerne hjælper landbruget i kamp mod svinepest

Et stærkt og aldeles vigtigt samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer og Danmarks Jægerforbund er med til at holde den frygtede afrikanske svinepest på afstand. Hjælpen til landbruget er uvurderlig, skriver Landbrugsavisen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Max Steinar

COVID-19 er ikke den eneste sygdom, vi skal tage os i agt for. Før pandemiens indtræden på verdensscenen, fyldte afrikansk svinepest mere i spalterne. Det gør den ikke nu, men den er stadig derude.

Så sent som i slutningen af marts blev der fundet et dødt inficeret vildsvin kun 10 kilometer inde på den polske side af den tysk-polske grænse, og det er ingen hemmelighed, at et udbrud af den frygtede svinesygdom i Danmark vil være en katastrofe - ikke kun for svinefarmerne, men også for samfundsøkonomien. For os allesammen.

I artiklen Landbruget får uvurderlig hjælp af jægerne i kamp mod afrikansk svinepest, bragt i Landbrugsavisen den 18. april, hyldes det ekstremt vigtige samarbejde, landbrugsorganisationen har med jægerforbundet. Færre vildsvin i Danmark reducerer som bekendt risikoen for smittespredning, og ikke mindst jagt har medvirket til at holde vildsvinebestanden nede i Sønderjylland. Dertil kommer en særlig opmærksomhed på bl.a. hygiejne hos de mange danske jægere, der går på jagt i f.eks. Polen.

- Jægerne er vigtige samarbejdspartnere, og vi har haft en meget fin dialog og fået en stor hjælp, siger Jens Munk Ebbesen, områdedirektør for fødevare-og veterinære forhold i Landbrug & Fødevarer, til Landbrugsavisen.

I marts-nummeret af Jæger var der således vedlagt et temamagasin om den afrikanske svinepest, målrettet jægerne.

Formålet med indstikket var almen oplysning om vildsvinet og information om, hvordan man som jæger på vildsvinejagt i udlandet forholder sig til trofæer, kød, mv. Årsagen er naturligvis truslen om den afrikanske svinepest, som i øjeblikket findes i flere europæiske lande. Indstikket var finansieret af Landbrug & Fødevarer og artiklerne leveret af både Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer og af Danmarks Jægerforbund.

Det, at jægerforbundet valgte at række landbruget en hjælpende hånd, var ifølge DJ-formand Claus Lind Christensen et udtryk for ren nødvendighed. Under normale omstændigheder arbejder forbundet jo netop for en jagtbar bestand af vildsvin i Danmark. Men dette er ikke normale omstændigheder.

- Situationen er jo paradoksal, da vores organisation som udgangspunkt ønsker vildsvin i Danmark. Vi må bare konstatere, at som situationen er, så er det ikke nu, men på sigt, at den ambition skal være en realitet. Konsekvenserne er simpelthen for store, hvis svinepesten kommer til Danmark, siger Claus Lind Christensen til Landbrugsavisen.