Offentliggjort den: 19. februar 2020

Interesse for natsigte eksploderer

Hen over det seneste døgn har Miljøstyrelsen modtaget langt over 100 ansøgninger om tilladelse til lysforstærkende natsigtekikkert. Interessen lover godt for kampen mod mårhund, vurderer DJ. Forvent op til 8 dages behandlingstid.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Siden miljøminister Lea Wermelin i går morges annoncerede nyheden om øjeblikkelig dispensation til at bruge lysforstærkende sigtemidler til regulering af mårhund og vaskebjørn, er Miljøstyrelsen bogstavelig talt blevet overvældet af ansøgninger. Over 100 er det foreløbig blevet til hen over det seneste døgn, og alt tyder på at strømmen varer ved.

Jægere, der ønsker at gøre brug af muligheden for brug af lysforstærkende natsigtekikkert, skal udfylde et ansøgningsskema på jægerforbundets hjemmeside og sende det direkte til Styrelsen på mail. Og det er denne mailboks, der i øjeblikket er fyldt godt op.

Længere sagsbehandlingstid

Konsulent og projektleder i mårhundeindsatsen ved Danmarks Jægerforbund, Jesper Kjær Illemann, betegner den overvældende interesse som yderst positiv. Han ser frem til at se effekten af det nye udstyr, så snart det kommer i brug derude. Samtidig varsler han forlænget sagsbehandlingstid:

- Ansøgningerne behandles i øjeblikket kun af en enkelt medarbejder i Miljøstyrelsen. Derfor er det da også vigtigt, at jægerne væbner sig med tålmodighed og accepterer en lidt længere sagsbehandling end normalt, siger han.

Ifølge Miljøstyrelsens egne oplysninger må man forvente en sagsbehandlingstid på op til 8 arbejdsdage.

Boom i baitplads-ansøgninger

I kølvandet på ansøgningerne til anvendelse af natsigtemidler ser Miljøstyrelsen også et boom i ansøgninger til f.eks. oprettelse af baitpladser til mårhund. Disse ansøgninger findes også på jægerforbundets hjemmeside, og sendes også direkte til Miljøstyrelsen. Også det er en positiv udvikling og et tegn på fornyet interesse for bekæmpelse af mårhunden.

Etablering af baitpladser (foderpladser) rundt om på revirerne er en yderst effektiv metode til bekæmpelse af mårhund, hvor der fodres for at lokke mårhunden til. Et vildtkamera vil afsløre dyrets tilstedeværelse, hvorefter jægeren tager ud - fremover ofte med lysforstærkende natsigte monteret på riflen - og skyder det. Mårhund er et udpræget natdyr, og derfor vil aktiviteten på baitpladsen næsten altid finde sted efter mørkets frembrud.

Kræver to tilladelser

For at benytte natsigte til mårhundejagt skal du som jæger have to tilladelser på plads. Det skal du, fordi du både skal have tilladelse til at eje og til at benytte natsigte.

Det er politiet, som udsteder tilladelsen til at eje natsigtet. Tilladelsen søges via politiets hjemmeside.

Miljøstyrelsen giver tilladelse til at bruge natsigte til mårhundejagt. Denne tilladelse kan du hente her på jægerforbundets hjemmeside. Det er vigtigt, at alle de nødvendige oplysninger er med i ansøgningen fra start af, for at sagsbehandlingen kan gå hurtigst muligt.

Send ansøgningen til machr@mst.dk (i skemaet opgives en anden mailadresse, men pga den store interesse bedes man om at benytte denne). Når du sender mailen til Styrelsen, så skriv i emnefeltet: "Ansøgning om tilladelse til at benytte natsigte til jagt".