Offentliggjort den: 01. maj 2020

Gratis online lektioner i vildtkending

Jagttegnsundervisningen har i en tid ligget stille landet over. Nu tilbyder jægerforbundet tre direkte transmitterede lektioner i vildtkending, som kan hjælpe dig i gang igen. Første lektion er allerede på torsdag den 7. maj, og alle kan deltage.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Går du også og venter på at jagttegnsundervisningen begynder igen, og har du også brug for en hjælpende hånd til at få støvet dine evner inden for vildtkending af? Så er Danmarks Jægerforbunds nye webinar afgjort noget for dig. På foreløbig tre planlagte webinarer vil den erfarne underviser Verner Frandsen i en direkte transmission hjælpe aspiranter, når han med stor kyndighed gennemgår en række vildtarter og giver gode tips til vildtkending.

På den måde får du styrket din læring omkring vildtet, og bliver bedre rustet til jagtprøven, når de igen åbner.

Et supplement til undervisningen hos din jagttegnskursuslærer

Der vil som sagt være tale om webinarer, hvor alle med et link kan være med. Man logger på og kan stille spørgsmål via en chatfunktion. I løbet af lektionerne vil Verner Frandsen gennemgå en række udvalgte arter, men ikke dem alle. I stedet tager han fat i nogle af dem, der kan volde størst vanskeligheder ift. vildtkending.

- Men det er vigtigt at understrege, at lektionerne skal ses som et supplement til den almindelige undervisning. De kan ikke erstatte den gode undervisning hos jagttegnskursuslæreren, og det er stadigvæk helt afgørende, at aspiranterne arbejder med stoffet, understreger Verner Frandsen, der i en årrække har undervist jagttegnskursuslærere i vildtkending.

Temaet for den første lektion, som finder sted på torsdag den 7. maj kl. 20.00, er gæs, ænder og måger.

Linket til det første webinar vil blive bragt i en nyhed her på hjemmesiden på torsdag, og det vil være muligt at tilgå siden allerede fra kl. 19.30. Så hold øje med siden. Linket offentliggøres også på jagtprøven.dk.

Datoerne for de øvrige lektioner er den 14. og 19. maj, ligeledes kl. 20.00.

Hjælp os med at tale jagtens sag

Jægerforbundet har i første omgang valgt at gøre lektionerne tilgængelige for alle interesserede, uanset om de er medlemmer af forbundet eller ej. Men det er ingen hemmelighed, at vi har brug for støtte fra alle jægere i Danmark.

Som en del af Danmarks Jægerforbund er du med til at styrke jagtens sag, både lokalt ude i jagtforeningerne og nationalt på Christiansborg, hos diverse styrelser og andre myndigheder. Jægerforbundet sidder med til bords når der skal forhandles jagttider, og har mulighed for at italesætte ønsker og uhensigtsmæssigheder overfor relevante myndigheder, såsom politi, miljøstyrelse, mv.

Derfor har vi brug for en bred og solidarisk tilslutning fra de danske jægere, så vi med én stemme kan tale jagtens, naturens og vildtets sag. Vi arbejder for vores vision 'mest mulig jagt og natur', hvor jagten er en del af naturforvaltningen, og naturen er en del af jagten. Vores holdninger finder du i vores natursyn og vores jagt- og naturpolitikker.

Som jagttegnsaspirant kan du få et 12 måneders gratis medlemskab af jægerforbundet. Har du bestået din jagtprøven, og er du ikke medlem af en jagtforening og Danmarks Jægerforbund, kan du f.eks. vælge at blive prøvemedlem.