Offentliggjort den: 21. september 2020

Endnu tre døde havørne på Tåsinge

Jægerforbundet har netop erfaret, at der er fundet endnu tre døde havørne ved Valdemars Slot på Tåsinge. Ørnene er fundet ganske tæt på reden.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Preben Sørensen

Danmarks Jægerforbund har erfaret, at der er fundet tre døde havørne under en havørnerede i nærheden af Valdermars Slot på Tåsinge.

Jægerforbundet blev ringet op mandag eftermiddag af den tidligere skytte på godset gennem 27 år  Preben Sørensen, som sammen med en ornitolog og en fotograf var taget ud for at se til reden.

Her fandt de til deres bestyrtelse de tre døde havørne.

- Jeg er helt oprørt. Jeg har det nærmest som om, jeg har mistet tre børn, siger Preben Sørensen over mobiltelefonen, mens han står og kigger ned på de døde ørne.

Preben Sørensen har i sin tid som skytte på godset haft et tæt samarbejde med de lokale ornitologer, og han har været med til at ringmærke ørnene og fulgt dem ganske tæt.

- Jeg er så rasende. Hvad er det der foregår? Politiet er på vej, og jeg håber virkelig, at de kan opklare den her forbrydelse, siger han.

Alle må hjælpe med efterforskningen
Det samme håber formanden for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen.

- Hvis de her ørne er døde, fordi nogle mennesker bevidst har taget livet af dem, kan jeg nærmest ikke udtrykke, hvor vred jeg er. Jeg håber virkelig, at politiet kan finde frem til de skyldige, siger formanden.

Han opfordrer alle, der måske kender til sagen, om at gå til politiet med deres viden.

- Nu ved vi ikke endnu, hvad der er sket. Men det tyder unægtelig på, at nogen har taget livet af de her prægtige fugle med vilje. Lad os alle sammen hjælpe politiet med at komme til bunds i det her. Og så ser jeg frem til sammen med Vildtforvaltningsrådets medlemmer at få kigget på straffene for faunakriminalitet i det her land.

Hvis du ved noget, så ring til Fyns Politi på tlf. 66 14 14 48