Offentliggjort den: 15. september 2020

DJ generobrer bestyrelsespost i Friluftsrådet

På Friluftsrådets generalforsamling i går blev jægerforbundets kandidat, Kirsten Skovsby, valgt ind i bestyrelsen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Astrid Bjørg Mortensen

Seks kandidater stillede i går eftermiddag, mandag den 14. september, op til de fem ledige pladser i Friluftsrådets bestyrelse, da rådet afholdt sin årlige generalforsamling. Der var med andre ord lagt op til et kampvalg, der endte til fordel for de danske jægere.

Det blev nemlig til noget af en comeback for Danmarks Jægerforbunds kandidat, Kirsten Skovsby, som efter en overbevisende sejr på 70 ud af 78 mulige stemmer kunne genindtræde i rådets bestyrelse. En post, hun indtil foråret 2019 har beklædt i seks år (2013-2019). Sidste år lykkedes det ikke Skovsby at opnå genvalg, men heldigvis blev det kun til en kort pause i bestyrelsesarbejdet.

Styrket fokus på lokalt samarbejde

For hovedpersonen selv er genvalget i høj grad et mandat til at styrke fokus på det lokale samarbejde, hvor f.eks. jagtforeninger og andre friluftsforeninger kan få glæde af hinanden:

- Rigtig mange beslutninger træffes jo netop lokalt, og derfor er det vigtigt at Friluftsrådet arbejder for at medlemsorganisationerne kan samarbejde derude, hvor tingene sker. Det vil helt sikkert gavne jagtforeninger og jægerråd at skabe nye, stærke netværk, for på den måde at opnå indflydelse, siger Kirsten Skovsby.

Kirsten Skovsby er valgt ind i Friluftsrådets bestyrelse for en 2-årig periode. Hun er et særdeles aktivt friluftsmenneske, som - udover sin passion for jagt - også dyrker aktiviteter som hundetræning, lystfiskeri og svampeture med børn og børnebørn. Kirsten har gennem 15 år beskæftiget sig med Friluftsrådets politiske arbejde på både kredsniveau og i bestyrelsen for Friluftsrådet. Han har også virket som kredsrepræsentant i Kreds Nordsjælland og er tilknyttet Vild mad i Friluftsrådet. Professionelt arbejder hun som køkkenchef i Sakskøbing.

Dialog på tværs af organisationerne

Danmarks Jægerforbunds formand, Claus Lind Christensen, er ikke overraskende glad for valget, og beskriver Friluftsrådet som en afgørende faktor i sikringen af dialogen på tværs af friluftsorganisationerne i Danmark:

- Jeg er meget tilfreds med at vi igen har opnået en plads i Friluftsrådets bestyrelse. Det giver os mulighed for at sætte endnu mere fokus på en styrket natur og forbedrede levesteder, samtidig med at vi arbejder for friluftslivet, som jo også inkluderer jagten. Det handler om at sikre den nødvendige balance mellem beskyttelse og benyttelse af naturen, siger Claus Lind Christensen.