Offentliggjort den: 17. april 2020

DJ-formand: Regering, sæt Foreningsdanmark fri!

Efter en uges dialog med organisationer og myndigheder, samt et møde fredag formiddag med miljøministeren, sidder jægerforbundets formand tilbage med frustration over manglende udmelding fra regeringen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Kære regering: Sæt Foreningsdanmark fri, og lad det ske under de gældende regler. Vi kan godt finde ud af at begrænse antal, holde afstand og afspritte.

Sådan lød opfordringen fra Danmarks Jægerforbunds formand, Claus Lind Christensen, til miljøminister Lea Wermelin (S) på dagens Skype-møde med aktørerne i Friluftsrådet. Det klare ønske fra Friluftsrådet var, at friluftsorganisationerne ligestilles med idrætsforeninger og spejdere, der har fået en pulje til at dække lokale foreningers tab under corona-krisen. Efter mødet var der dog ikke umiddelbart noget, der tydede på, at det ønske efterkommes lige med det samme.

Men for Danmarks Jægerforbund og de mange berørte jagtforeninger handler det ikke kun om penge. For nogle handler det sågar slet ikke om penge. Det handler om at få lov til at komme i gang igen.

- Regeringen bad Foreningsdanmark om at lukke ned, og det gjorde vi så. Nu har vi brug for, at regeringen melder klart ud og siger til os: Foreningerne må naturligvis gerne sætte igang igen, under de gældende regler. Selvfølgelig er det vigtigt at få erhvervslivet i gang, men arbejde er ikke hele tilværelsen. Foreningslivet skal også have lov til at blomstre op igen. Det er jo netop det, Foreningsdanmark kan, og derfor skal vi i gang hurtigst muligt, siger Claus Lind Christensen, som forventer en snarlig udmelding på området.

DJ-formanden understreger, at der vil være behov for rådgivning i forhold til genåbningen, så alt kan foregå uden forvirring og tvivl. Det skal regeringen være klar til.

- Vi er i dialog med miljøministeren, som er jagtens minister, og det er positivt. Vi gør alt, hvad vi kan, for at presse på, så vores aktiviteter kan få lov til at sætte i gang igen. Så vi kan komme ud og træne vores hunde igen. Så skydebanerne kan genåbne, og så jagttegnsaspiranterne kan komme i gang igen. Og så videre. Alt sammen inden for de gældende regler: Afstand, afspritning og antal. Kun nu, Regering, lyder det fra Claus Lind Christensen.

Vi vender tilbage med mere information, så snart regeringen melder klart ud.