Offentliggjort den: 08. maj 2020

Coronahjælp på vej til friluftsforeningerne

En netop vedtaget støtteordning skal forhindre friluftsorganisationer i at komme i økonomisk corona-klemme. Miljøministeren støtter med 2,5 millioner kroner. DJ står klar til at hjælpe med det praktiske.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Forsamlingsforbud, mistede medlemmer og aflyste arrangementer presser små friluftsforeninger under coronakrisen. Selv relativt små tab rammer hårdt for en lille forening. Derfor rækker miljøminister Lea Wermelin (S) og Folketingets partier nu foreningerne en hjælpende hånd og sender 2,5 millioner kroner ud til friluftslivet.

- Rigtig mange danskere søger ud i vores fælles natur i den her særlige tid. Flere har fået øjnene op for de rigtig mange muligheder, der er for friluftsliv. Men de små friluftsforeninger er ligesom mange andre klemt af krisen. Derfor er jeg glad for, at vi bredt i Folketinget er enige om at støtte dem med et ekstraordinært tilskud, siger Lea Wermelin i en pressemeddelelse.

Specifikt til lokale foreninger

Det er Friluftsrådet, som er paraplyorganisation for 85 friluftsorganisationer – heriblandt Danmarks Jægerforbund – som har anmodet ministeren om hjælp. Friluftsrådet har specifikt bedt om, at støtten går til lokalforeninger, som har mest brug for støtten, og som ikke kan få støtte via andre af statens hjælpeordninger.

Regeringen og Folketingets partier har tidligere oprettet hjælpepakker til en række forskellige erhverv og organisationer for at afbøde de økonomiske konsekvenser som følge af COVID-19. De tidligere støtteordninger omfatter imidlertid ikke landets friluftsorganisationer, og derfor har partierne fundet 2,5 millioner kroner ekstra til denne målgruppe.

Klar til at bistå foreninger med råd og vejledning

I Danmarks Jægerforbund er formand Claus Lind Christensen tilfreds med ministerens fokus på friluftsforeningerne – herunder ikke mindst de mange jagtforeninger over hele landet – som ellers hidtil har været overset i forhold til støtte.

- Der er over 850 jagtforeninger i Danmark, så vi favner rigtig mange mennesker. Nu glæder vi os til at høre mere om, hvordan proceduren for ansøgning til miljøministerens pulje kommer til at foregå i praksis. Så snart vi ved mere, vil vi stå klar til at råde og vejlede de foreninger, der måtte ønske at ansøge puljen om støtte, med råd og vejledning til hvordan det gøres rent praktisk, siger Claus Lind Christensen.