Offentliggjort den: 15. juli 2020

Bliv NaturligVis på liste over bedste undervisningsforløb

Den interaktive portal med undervisningsmateriale til folkeskolen, Clio, og projekt Bliv NaturligVis er gået sammen om at udgive to undervisningsforløb i forbindelse med det nye skoleår. De har nu begge fået en plads på Clios liste over de absolut bedste forløb til årsplanen.

Tekst: Karen Brix Torø

Undervisningsforløbene tager udgangspunkt i Bliv NaturligVis’ egne materialer; det nye pædagogiske redskab ’Ask & Liv – flytter du i naturen’, som er målrettet børnehaver og børnehaveklasser, samt klasserumsspillet ’Ertebølleklanerne’ til mellemtrinnet.

Clio laver hvert år en liste, hvor redaktørerne samler de allerfedeste forløb til årsplanen, og hos Bliv NaturligVis er man stolte over at begge materialer i år er kommet med.
Det digitale klasserumsspil ’Ertebølleklanerne’ anbefales af Clios redaktører som et forløb til natur/teknologi og historie undervisning i 4. – 6. klasse, hvor eleverne skal bevæge sig ud i den nærliggende natur og arbejde med ertebøllekulturen. Her skal de blandt andet prøve kræfter med at bygge våben, flytte ild og fortælle historier.

Gennem Ask & Liv-forløbet er det skolens yngste elever, som skal på opdagelse i det fri. I fodsporene på de to jægerstenalderbørn, Ask og Liv, skal eleverne lære om, hvordan stenalderfolket levede af naturen omkring sig og høre spændende historier om jagt, vilde dyr og mystiske bjørneånder.
Bliv NaturligVis’ samarbejde med Clio gør det netop endnu nemmere at integrere ’Ertebølleklanerne’ og ’Ask & Liv – flytter ud i naturen’ i skolernes årsplaner, idet der tilføjes en guide til læreren med beskrivelse af læremål, forberedelse, evaluering m.v. ligesom eleverne selv har mulighed for at løse opgaver, se videoer og læse tekster direkte via Clio platformen.

Med samarbejdet er det også forhåbningen, at endnu flere skolelærer får øjnene op for de mange andre gratis tilbud, Bliv NaturligVis byder på. Der opfordres for eksempel til, at skolerne får besøg af en frivillig formilder fra Bliv NaturligVis, som kan tilføre ny viden og give mere autentiske naturoplevelser til eleverne.

Bliv NaturligVis er et formidlingsprojekt skabt i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund og er støttet af Nordea-fonden. Projektet vil bringe jægernes og lystfiskernes engagement og viden om naturen ud til børn.