Vingeundersøgelsen i december

Der bliver indsendt godt med skeænder, krikænder og bramgæs til vingeundersøgelsen. Få det månedlige overblik her. Husk selv at deltage, hvis du nedlægger trækvildt: Det er gratis.

Tekst: Thomas Kjær Christensen, DCE, Aarhus Universitet

Til og med december har vi modtaget 7.354 vinger i jagtsæsonen 2018/19. Vingerne er indsendt af i alt 278 jægere og kommer fra 468 forskellige lokaliteter. Det største antal vinger indsendt af en enkelt jæger gennem sæsonen er 385, men det fremgår dog ikke om denne jæger har skudt alle fugle selv eller har fået hjælp af andre.

Den månedlige fordeling af de indsendte vinger fra august og til december set i forhold til sidste år fremgår af figuren. Det ses at krikand og skeand har haft det godt, og at vi også har modtaget en del flere bramgæs end tidligere.

Det bliver spændende at få data på bramgæs fra vinger i de kommende år, da vi regner med at modtaget et stigende antal fra de gæs der bliver reguleret. Bestanden af bramgæs er steget voldsomt gennem snart mange år, og behovet for regulering bliver derfor ikke mindre fremover. Send derfor gerne vinger ind fra bramgæs, selv om det ikke har været normalen før.

I december modtog vi 1941 vinger hvilket betyder at én heldig jæger har vundet en kniv. Det blev denne gang Kim Falck Grony fra Veflinge, som vil modtage en kniv sponseret af Danmarks Jægerforbund. Indtil nu har 6 jægere vundet en kniv i årets lodtrækninger. Vi ser dog frem til at udtrække 3-4 stykker endnu inden jagtsæsonen lukker. Som altid afslutter vi vingeundersøgelsen med udgangen af februar, hvor vi udtrækker årets samlede vindere af hhv. en duejagt i England med Buhls Jagtrejser og et gavekort på kr. 1.000,- til Korsholm sponseret af Danmarks Jægerforbund. Da chancen for at blive udtrukket stiger med antallet af indsendte vinger, er det stadig muligt at nå at forbedre sin vinderchance ved at indsende vinger igennem januar og februar.

Mangler man kuverter til at indsende vinger, så kan de som altid fås ved at indsende navn og adresse til vinger@bios.au.dk eller ringe på telefon 87150000. Vi svarer også gerne på alle typer af spørgsmål, som man måske ikke lige kan få afklaret på vingeundersøgelsens hjemmeside. Hjemmesiden kan findes under punktet jagt- og vildtforvaltning på Fauna.au.dk.

Knæk og bræk for resten af jagtsæsonen 2018/19