Offentliggjort den: 13. december 2019

Succesrig nyjægerjagt på Forsvarets arealer

Et pilotprojekt, hvor Danmarks Jægerforbund arrangerede nyjægerjagt på Forsvarets arealer, løb i weekenden af stablen. Det var en stor succes, og næste år planlægges ideen udbredt til alle kredse.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Karen Bach Thingstrup

Der var glæde og tilfredshed at spore over hele linjen, da nyjægerkoordinator i jægerforbundets kreds 3, Karen Bach Thingstrup, i weekenden afviklede nyjægerjagt på Forsvarets areal i Hevring, Norddjurs.

- Tak til Forsvaret, Danmarks Jægerforbund, hundefolk, jagtledelse, mentorer og selvfølgelig til alle jer, der kom for at lære. Jeg håber I havde en ligeså god dag som jeg, lød den glade opfølgning fra Karen Bach Thingstrup.

DJ og Forsvaret i joint venture

Og der er bestemt grund til at fejre det vellykkede pilotprojekt. Dels var det selvsagt en fantastisk oplevelse for deltagerne, som så masser af vildt, og hvoraf en del da også fik noget på tasken. Dels fordi jagten faktisk var resultatet af et joint venture mellem Danmarks Jægerforbund og Forsvaret ejendomsstyrelse (FES).

- Vi indgik i efteråret en aftale med FES om samarbejde omkring nyjægerjagter på Forsvarets arealer. Igennem de seneste måneder er der blevet arbejdet intenst på at lave et pilotprojekt. Det var det, der blev til virkelighed i Hevring i weekenden, fortæller Finn Hvid Bertelsen, formand for nyjægerudvalget i Danmarks Jægerforbund.

Flere jagter i vente til næste år

Han beskriver pilotprojektet som en stor succes for alle parter. Derfor er der da også håb forude for, at mange flere kan få glæde af det nye samarbejde. Finn Hvid Bertelsen bekræfter:

- Planen er nu, at Forsvaret næste år vil stille arealer til rådighed for alle kredse, så nyjægerudvalget kan hjælpe med at gennemføre jagter for nye jægere mange forskellige steder i landet.