Offentliggjort den: 05. november 2019

Succecsrige efterårscamps

I dette efterår afholdt Bliv NaturligVis to efterårscamps for de 12-15-årige. I alt 24 børn prøvede kræfter med både fiskeri og klassiske jagtformer såsom haretramp, rådyrpürch og kragejagt.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Christian Lang Jensen og Andreas T. Bastrup

Det handlede om friluftsliv, overnatning i shelters, mad på bål – og ikke mindst jagt, da projekt Bliv NaturligVis afholdt efterårscamp i både Sønderjylland og på Kalø. På campen, som strakte sig over tre dage, blev deltagerne introduceret for både fiskeri og en række grundlæggende jagtteknikker, både i teori og i praksis. Der var mulighed for jagt med både riffel og haglbøsse, og når vildtet var nedlagt, skulle det ordnes og klargøres til måltidet.

- Der var i alt 24 børn tilmeldt de to camps - 16 på Kalø og 8 i Sønderjylland. Vi kunne sagtens have været flere, men det betød ikke, at det ikke var en succes, fortæller Thomas Thoft Marcussen, som er projektmedarbejder ved Bliv NaturligVis.

Det maksimale antal deltagere på en camp er 20 børn, og derfor håber arrangørerne da også, at det næste år vil lykkes at nå endnu længere ud. Og det er slet ikke usandsynligt, så snart den gode historie om dette års oplevelser får lov til at sprede sig, mener Thomas.

Udover efterårscampen arrangerer Bliv NaturligVis også sommercamps for de 8-12-årige. Altså en lidt yngre målgruppe end i efteråret.

En oplevelse for livet

Det var Thomas Thoft Marcussen, som var primus motor for dette efterårs camp i Sønderjylland, hvor der fra starten var lagt op til mange spændende aktiviteter.

- Det handler om at få en hel masse gode naturoplevelser sammen med andre jævnaldrende. Og så handler det ikke mindst om at opdage den ressource, naturen er, når man passer godt på den. Det, der kommer i gryden over bålet, er det, man nedlægger på jagten, fortæller Thomas Thoft Marcussen.

Thomas har selv flere års erfaring med naturformidling til børn og unge. Han er vokset op med jagt og har selv været aktiv jæger i 10 år. Derfor kender han til de mange facetter i og omkring jagten og ved, hvad der skal til for at motivere børnene.

God stemning trods vejr og vind

Trods et klassisk dansk efterårsvejr med vind og regn, hvilket smittede af på både jagtudbytte og trætte børn på sidstedagen, fik deltagerne prøvet kræfter med forskellige klassiske jagtformer som haretramp, rådyrpürch og kragejagt.

- Der var god stemning på begge camps med bålhygge, leg og masser af jagthistorier, konkluderer Thomas.

Projekt Bliv NaturligVis er et samarbejde mellem Danmarks Sportsfiskerforbund og Danmarks Jægerforbund, støttet af Nordea-fonden. Konceptet er unik på den måde, at projektets kerne hviler på frivillige jægere og lystfiskeres engagement og formidling af naturoplevelser til børn i alle aldre. I øjeblikket råder projektet over 150 frivillige over hele landet, som - udover at afholde sommer- og efterårscamps - kan bestilles gratis af f.eks. skoler, børnehaver, spejdertrupper mv.

Med kærligheden til naturen i hånden og lys i øjnene, tager Bliv NaturligVis-formidlerne børnene med på en naturrejse fra den spirende naturpleje, over indfangningen af vildtet og til nydelsen i det gode måltid, der følger. For skal danske børn have lyst til at passe på naturen, skal de nemlig ud og have fat i den med begge hænder.

Se stemningsfilmen fra efterårscampen i Sønderjylland her:

Video: Christian Lang Jensen