Offentliggjort den: 20. maj 2019
Foto: Max Steinar

Smøl i Justitsministeriet koster arbejdspladser

Danske forhandlere af jagt- og sportsvåben, jagtforretninger og leverandører er sat under et voldsomt pres. I ni måneder, siden juni 2018, har små detaljer i den danske våbenlovgivning afholdt forhandlere fra at kunne demonstrere og overlade jagt- og sportsvåben til potentielle købere under kontrollerede forhold på godkendte skydebaner.

- Det er en meget alvorlig og helt aldeles uholdbar situation, siger formand for Danmarks Våbenhandlerforening, Nils Juul Larsen.

- Igennem de seneste 30 år har både branchen og myndighederne tolket reglerne på én måde og afholdt i tusindvis af demoskydninger over hele landet til personer, der har tilladelse til at købe et våben, uden ét eneste misbrug eller farlig episode. Pludselig tolkes reglerne fra myndighedernes side anderledes, så branchen er blevet afskåret fra denne mulighed. Det koster stor omsætning i branchen. Og det koster arbejdspladser.

Nils Juul Larsen fortsætter:

- Siden august 2018 har vi været i løbende kontakt med Justitsministeriet om at få løst denne for branchen så vigtige problematik. Foreningen har efter aftale med Justitsministeriet fremsendt ændringer til formuleringerne og været proaktive i forhold til at ændre de regler, der skulle give os mulighed for at afholde disse demonstrationer, men Justitsministeriet har valgt ikke at prioritere vore gentagne henvendelser.

Ikke kun våbenhandlerne lider under denne nedlukning. Danmarks Jægerforbund, der er talerør for Danmarks knap 230.000 jagttegnsberettigede, er dybt frustreret over myndighedernes manglende fremdrift:

- Som repræsentant for de danske jægere er det en helt uholdbar og uacceptabel situation, at vi som legale våbenejere ikke kan få lov til at afprøve et våben, før vi køber det. For det er det paradoksale i denne sag, siger formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, og uddyber:

- Hvis man er vandelsgodkendt af myndighederne og har erhvervet et jagttegn samt har bestået den obligatoriske riffelprøve, kan man helt lovligt købe en riffel til jagt, men man kan, som reglerne fortolkes nu, ikke få lov at afprøve den først. Hvem ville f.eks. acceptere ikke at prøve en bil, inden man køber den. Det giver absolut ingen mening, og derfor både håber og tror jeg, at myndighederne vil tilpasse reglerne til virkeligheden.

Myndighedernes manglende interesse i at imødekomme behovet for småændringer i lovgivningen har allerede betydet mange aflysninger. Branchen frygter, at flere planlagte events må lide samme skæbne.

- Tiden arbejder imod os. Vi kan ikke iværksætte og gennemføre demoskydning på messer, events og game fairs uden, at vi har lovgrundlaget i orden. Danmark er optaget af Folketingsvalget, så hvis ikke Justitsministeren tager denne opgave på sine skuldre og sikrer en midlertidig løsning i meget nær fremtid, må demoskydning i forbindelse med store planlagte events aflyses.

Formanden for Danmarks Våbenhandlerforening undrer sig over, at den slags events kan arrangeres i de nordiske lande og resten af landene i EU – men åbenbart ikke i Danmark.

- Det er dybt frustrerende og helt uacceptabelt. Tab af omsætning og tab af arbejdspladser har åbenbart ikke Justitsministerens bevågenhed, slutter Nils Juul Larsen.