Politiet sløjfer digitalt ansøgningssystem inden det går i luften

Jægerne har ventet længe - men nu kan vi skyde en hvid pil efter det: Politiet har sløjfet det længe ventede digitale ansøgningssystem til våbentilladelser, allerede inden det er gået i luften. Det fortæller P4 i dag, hvor Jægerforbundet har udtalt sig.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

I P4 Morgen den 15. januar blev den lange sagsbehandlingstid for våbenansøgninger behandlet. Politiet har nemlig sløjfet et digitalt ansøgningssystem til våbentilladelser, som jægerne længe har ventet på. I stedet er et nyt system angiveligt på vej.

I programmet udtalte både våbenkonsulent i Jægerforbundet, Nicholai Vigger Knudsen, og formand Claus Lind Christensen sig.

Til programmet siger Claus Lind Christensen, at Jægerforbundet har ét ønske:

- Et helt enkelt system, hvor vi meget enkelt kan registrere vores våben, og se hvad vi har registreret.

Om det skrottede IT-system siger han:

- Det er utilfredsstillende. Der investeres kræfter fra både vores side og myndighedernes side i at udvikle ting, som det så viser sig ikke kan lade sig gøre alligevel. Det er ikke rimeligt.

Interviewet blev afsluttet med en opfordring til politiet om at benytte sig af Jægerforbundets viden og erfaring på området, når et nyt system skal udvikles.

Det ser det dog også ud til, at politiet vil benytte sig af. Det nævner Rigspolitiet i hvert fald i et skriftligt svar til programmet, som du kan høre herunder.

Hør den relevante del af programmet her på P4's hjemmeside.

Du kan også læse historien på DR's hjemmeside her.