Offentliggjort den: 30. juli 2019

Optakt til Nordisk Mesterskab i kombineret jægerskydning

Tiden nærmer sig til afviklingen af den nordiske dyst på jægerfærdigheder. Åbningsceremonien finder sted torsdag aften, og fra fredag er det muligt at følge dysten online. Der er brug for dansk oprejsning efter sidste års tredjeplads i Herning.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Det nordiske mesterskab i kombineret jægerskydning afholdes på skift af en af de fire nordiske nationer i rækkefølgen Danmark, Sverige, Finland og Norge. Sidste år var Danmark vært på Herning Jagt Center i Ørre, hvor vi i holdkonkurrencen endte på en tredjeplads, kun et enkelt point foran taberne fra Finland. Og som så ofte før, løb vore norske brødre af med guldet.

Men det skal være anderledes i år!

Denne gang er weekendens kampplads forskudt til Sverige, nærmere bestemt skydebanerne hos Svegeråsens Jsk i Vara kommune. Traditionen tro vil mesterskabet blive afgjort af skytter fra både Sverige, Danmark, Norge og Finland - altså de skandinaviske lande. Danmark er repræsenteret med 26 deltagere, heraf en enkelt junior, 4 kvinder, 16 seniorer og 5 veteraner.

Arrangementet starter allerede så småt i morgen, onsdag den 31. juli, med individuel træning. Torsdag er der landsholdstræning, hvor hvert landshold træner 2,5 time på én disciplin af gangen. De 26 danske deltagere skal på torsdag træne efter denne plan:

• 09.00-11.30: Råbuk
  • 11.30-14.00: Sporting
  • 14.00-16.30: 80 meter elg
  • 16.30-19.00: Trap

Samme aften afholdes den traditionelle åbningsceremoni med efterfølgende kammeratskabsmiddag.

Fredag og lørdag går det for alvor løs. Thomas Hansen fra Tiset jagtforening er ofte en af de væsentlige danske medaljetagere - så ham holder vi et ekstra skarpt øje med. For de uindviede, så er mesterskabet bygget op omkring fire forskellige skydediscipliner, henholdsvis to med riffel og to med haglgevær.

Det er muligt at følge udviklingen i de forskellige discipliner online. Det kan du gøre ved at gå ind på denne her side, som løbende opdateres, turneringen igennem. Efter weekendens genvordigheder bringer vi naturligvis de endelige resultater her på hjemmesiden. I mellemtiden krydser vi fingre for Danmark!

Læs mere om starttiderne på Svegeråsens Jsk's hjemmeside.