Nordiske mesterskaber i kombineret jægerskydning: Bronze med ét sølle point

Fredag den 3. og lørdag den 4. august blev der afviklet NM i kombineret jægerskydning på Herning Jagt Center i Ørre. Danmarks Jægerforbund var vært ved det store arrangement med deltagelse fra Finland, Norge, Sverige og naturligvis Danmark. I alt 133 skytter.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Ofte er det Norge, der dominerer til dette mesterskab, og det var da også tilfældet i år, ovenikøbet i en grad, så nordmændene med nogen ret kan hævde, at NM burde dække over Norske Mesterskaber. Flere gange var sejrsskamlen udelukkende bemandet med norske farver.

Ikke kun nordmændene, men også svenskerne og finnerne plejer at banke danskerne, men ikke denne gang. Med den snævrest mulige margen hev de otte bedste danske skytter bronzen i hus, foran de slemt slukørede finner, der måtte rejse de tusindvis af km tilbage til de tusind søers land. Det danske hold skød i alt 2.787 point, ét sølle point foran finnerne. Strålende, syntes de glade danskere, surt show, mente de slukørede finner.

Og faktisk var danskerne kun 12 point fra svenskerne på andenpladsen.

Hvad er nordisk kombinationsskydning?

Betegnelsen dækker over fire skydediscipliner, to med hagl og to med riffel. Henholdsvis jægertrap (25 bagduer) og jægersporting (25 duer), samt 100 meter til DJ bukkeskiven og 100 meter løbende elg, begge ti skud.

Duerne udløser hver fire point ved træf. Maksimum ved begge riffelskydninger er 100 point, og det totale maksimum er altså 400 point.

Det sker næsten hvert år, at der skydes maksimum i alle discipliner - bortset fra elg.

Guld til Gammelvind

Det var de gamle, seje kræfter, der måtte forsvare Dannebrogs og Danmarks Jægerforbunds farver. The grand old man indenfor kombineret jægerskydning, Jens Christian Gammelvind, har før markeret sig stærkt i denne konkurrence, og han lagde da også fra land med turboen sat til; han var første skytte, der åbnede ballet i disciplinen jægertrap, og det gjorde han ved at skyde fuldt hus, alle 25 duer, og dermed 100 point.

Den fine kurs fortsatte han i buk, hvor han skød 95 point. Dermed var førstedagens to konkurrencer overstået for hans vedkommende, og han kunne slappe af frem mod næste dags prøvelser. Her skulle han starte med sporting, og de første 23 af de 25 duer skød han i fin stil. Due nr. 24 – en H due for de, der kender sportingbanen i Ørre – glippede. Bagefter fortalte en lidt ærgerlig Jens Christian Gammelvind, at han havde fået skuldret geværet for lavt, og han følte ikke at han havde tiden til at ændre på det.

Men 96 point var også mere end absolut hæderligt.

Elg var den sidste disciplin. Her gik det knapt så godt som Gammelvind havde håbet på og plejer at præstere, da han ”kun” skød 73 point.

Flere i den danske trup havde håbet på at se den 64-årige veteran som stævnets bedste skytte, men nu måtte de og han selv ”nøjes” med at han vandt sin klasse over 60 år – veteranerne – soleklart med 364 point. Samt guld i jægertrap.

Farvel og tak

Dermed erobrede den 64-årige sjællænder sin medalje nr. 10 og 11 ved NM. Tre gange har han vundet den individuelle titel hos seniorerne, nemlig i 1999, 2001 og 2004, og tre gange har han vundet en disciplin (udover trap i år), og endelig, så har han – sammen med de andre danskere - vundet holdkonkurrencen, hvilket sidst skete i 2001.

Dermed er det slut for hans vedkommende, hævder Gammelvind:

- Jeg har hele tiden sagt, at når jeg havde vundet 10 guldmedaljer, så ville jeg stoppe. Nu har jeg 11, og dermed er det altså slut, hævder den dygtige skytte, som faktisk havde overvejet at tage på gåsejagt i stedet for at deltage.

Da han ”var seriøs” (hans eget udtryk) trænede han fire gange om ugen og skød ca. 5.000 riffelskud om året.

Nu er den epoke altså til ende.

Det samme er den for Berit Valentin, også en gammel rotte i branchen. Hun har været nordisk mester to gange, og har i alt 34 medaljer. Før Ørre havde hun sidste gang deltaget i 2009, og der sagde hun også, at det var slut. Alligevel var den nu 71-årige københavner med igen, og det tætteste hun kom en medalje denne gang var, da hun var ude i omskydning om bronzen i sporting, hvilket hun tabte til den 27-årige norske Tonje Fuglås Kvendbø.

- Ja, nu går den ikke længere. Jeg kunne jo være bedstemor til mine konkurrenter, så tiden er kommet til at slutte, lød det med et lille smil fra Berit Valentin.

Manglende opbakning

Hvis alt for mange af de ældre forsvinder, så har det danske hold for alvor et problem. I forvejen er det delvist de aldrende kræfter, der trækker læsset. Ja, den er helt galt med ungdommen, for ikke én eneste dansk junior deltog – i et NM på dansk grund.

Det er bare for dårligt, drenge!

Det samme gælder til dels kvinderne, for udover ”bedstemor” Berit, så deltog kun fem andre danske kvinder.

Resten af den danske trup på 37 skytter var mandlige seniorer og veteraner.

Hvad gør vi?

Hvordan bærer man sig ad med at få denne fortræffelige konkurrence, der udvikler meget alsidige skytter med færdigheder, som i høj grad er anvendelige til jagt, gjort mere populær blandt DJ-medlemmerne?

Ja, det spørgsmål fik HB medlem Georg Guldberg Jensen og Thomas Hansen – fast deltager på landsholdet – en lang snak om efter stævnet. Kontakten mellem de to vil blive opretholdt, og når de er enige om, hvad der bør gøres, vil Georg Guldberg Jensen tage en drøftelse med sit riffeludvalg og siden med resten af HB.

mst@jaegerne.dk

Vinderne i Nordisk Mesterskab i jægerskydning 2018

Tak til vores sponsorer

Det Nordiske Mesterskab i kombineret jægerskydning er bl.a. blevet afholdt pga. hjælp fra vores sponsorer. Mange tak til dem alle.