Nu er det tid til at indsende tænder fra kronhjorte

Det er tid til at få hænderne op af lommen og tænderne fra sæsonens nedlagte kronhjorte sendt ind til Danmarks Jægerforbund. Deadline er 8. februar, hvis du vil kende alderen på din hjort.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Siden jagtsæsonen 2016 har Danmarks Jægerforbund indsamlet tænder fra kronhjorte for at monitere afgangen af kronhjorte fra de lokale kronvildtbestande. Siden 2017 har projektet været økonomisk støttet af Miljøstyrelsen.

Det er nu tid til at sende tænder ind fra den netop afsluttede jagtsæson på kronhjorte. Materialet skal være modtaget i Jagtens Hus senest fredag den 8. februar.

Alle der indleverer tænder får en individuel tilbagemelding med aldersestimatet, når resultatet foreligger i løbet af forsommeren.

Mangler du kuverter til indsendelse, så kan de rekvireres ved henvendelse til post@jaegerne.dk.

Du kan se en film om, hvordan du lettest får tænderne ud af hjortens undermund og sendt ind herunder.

Du kan se de tidligere års fagrapporter fra tandindsamlingen her

Tag med hjortevildtformanden og en tand til Norge

Danmarks Jægerforbunds Hjortevildtudvalgsformand Torben Schulz Jensen har været på besøg hos FAUN i Norge, som foretager tandsnittet og aldersbedømmelsen af de tænder, der sendes ind til Danmarks Jægerforbund.

På turen følger han og en jæger en tand fra jægerens flotte 12-ender, der høstede megen ros på de sociale medier. De får anledning til at stille forskerne og ”årringe-tællerne” i Norge alle deres spørgsmål, og får ved selvsyn set forskellen på en norsk og en dansk kronhjortetand.

Erfaringerne er blevet til en artikel, som du kan læse i et kommende nummer af Jæger, så du må vente med at finde ud af alderen, som nok vil overraske. Du kan allerede nu se en powerpoint-film om rejsen fra tand til aldersestimat i toppen af denne artikel.