Offentliggjort den: 27. juni 2019

Jægernes ministre er udpeget

Lea Wermelin er ny miljøminister, Mogens Jensen er ny fødevareminister og Nick Hækkerup er ny justitsminister. Danmarks Jægerforbund ønsker de nye ministre tillykke med udnævnelserne, og vi glæder os til samarbejdet, siger Jægerforbundets formand Claus Lind Christensen.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard og Jacob Munkholm Jensen

Da kommende statsminister Mette Frederiksen i dag præsenterede sit ministerhold stod det klart, at jægerne fremover skal samarbejde med tre forskellige ministerier - i stedet for de nuværende to.

Nogle af de allervigtigste nøgleord for danske jægere og politik er miljø, fødevarer og våben. Således har Danmarks Jægerforbund traditionelt plejet tætte relationer med de ministerier, som håndterer disse emner. I Lars Løkkes nu afgående regering var det Jakob Ellemann-Jensens miljø- og fødevareministerium og Søren Papes justitsministerium.
Men nu blandes kortene igen, og nye ministre og typer af ministerier har set dagens lys.

Tre nye ministerier

Miljøminister bliver Lea Wermelin. Wermelin er valgt og bor på Bornholm, og var frem til i dag Socialdemokratiets bæredygtighedsordfører.

Den nye fødevareminister bliver Mogens Jensen, og hans fulde titel bliver Minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde. Mogens Jensen er forhenværende handels- og udviklingsminister og frem til i dag kulturordfører for Socialdemokratiet.

Den nye justitsminister bliver Nick Hækkerup. Hækkerup er tidligere socialdemokratisk sundhedsminister, handels- og europaminister og forsvarsminister.

Tillykke til de nye ministre

Formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, glæder sig på de nye ministres vegne og glæder sig til samarbejdet:

- Danmarks Jægerforbund har haft et fremragende samarbejde med de tidligere ministre, og nu ser jeg frem til et mindst lige så godt samarbejde med det nye hold. Men allerførst ser jeg frem til at møde dem, og præsenterer dem for vores verden, siger Claus Lind Christensen.