Offentliggjort den: 09. december 2019

Jægerforbund om vildsvinehegn: Ikke godt nok

De ubehagelige billeder af et krondyr, som hænger dødt i vildsvinehegnet, viser med al tydelighed, at hegnet ikke er færdigt. Først når hjortevildtet kan springe sikkert over, er hegnet færdigt, siger jægerformand Claus Lind Christensen, som vil have myndighederne til at komme med en løsning.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Kenneth Steen Nielsen

Det 70 kilometer lange vildsvinehegn på grænsen mellem Danmark og Tyskland er ikke færdigt, før hjortevildtet kan springe sikkert over. Det siger formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, som en reaktion på weekendens grufulde billeder, hvor et krondyr hænger død i hegnet med det ene ben klemt fast i et af maskerne.

- De triste billeder viser, at hegnet tilsyneladende ikke er konstrueret rigtigt. Hegnet er myndighedernes ansvar, så de må kigge på en løsning, så det her scenarie ikke gentager sig. I Danmarks Jægerforbund mener vi, at hegnet først er færdigt, når hjortevildtet kan springe sikkert over, siger formand Claus Lind Christensen.

Penge nok

Ifølge flere medier, bl.a. Danmarks Radio, blev hegnet billigere end først antaget, så det er bare om at komme i gang, mener jægerformanden:

- Penge bør ikke være et argument for at gøre arbejdet færdigt, og da slet ikke, når hegnet nu blev billigere end først antaget.

Vildtforvaltningsråd bør kigge på hegn

I det hele taget mener Claus Lind Christensen, at Vildtforvaltningsrådet bør kigge på at få lavet en redegørelse om hegning i den danske natur, og hvilke konsekvenser hegning har for de frie vildtbestande.

- Måske burde vi kigge lidt nærmere på, hvilke konsekvenser forskellige former for hegning har for vildtet i Danmark. Er den relevante lovgivning på plads, og er der udviklet de retter typer hegn, spørger Claus Lind Christensen.