Offentliggjort den: 12. april 2019

Forårsrengøring på skydebanen

Solen skinner og foråret er så småt på vej. Nu, før det grønne for alvor springer ud, er det et godt tidspunkt at få bugt med affald på flugtskydebanens arealer.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Jægerforbundets skydebane, som ligger blot et stenkast (eller et haglskud) fra Jagtens Hus ved Kalø, er for en gangs skyld tavs. I dag lyder der ingen knald derovrefra, for i dag bliver der gjort rent. Det er måske sat en smule på spidsen, for forårets store oprydningsarbejde på baneterrænet har i virkeligheden stået på over længere tid, og ind imellem har der da også været skytter forbi. Men når der ikke skydes, så skovles der.

Kenneth Kold Jørgensen, som er daglig leder af skydebanen, klippede og afbrændte det vilde krat på skråningerne, før han kunne gå i gang med det, det hele handler om: Oprydning af utallige haglskåle og lerdueskår. Noget af affaldet er ren plast, mens andet er lavet af nedbrydelige materialer.

- Mange skydebaner står med det problem, at det er svært for dem at rydde op, fordi affaldet falder i områder med tæt kratbevoksning, fortæller Kenneth Kold Jørgensen.

- Og det er meget svært at fjerne, hvis man ikke har en fast bund.

Foto: Jacob Munkholm Jensen

Efter at have fjernet krattet, opsamlede Kenneth Kold Jørgensen de første omtrent 50.000 haglskåle og kørte dem på genbrugsstationen - og det skete på den hårde måde: Ned på knæ og med fingrene i jorden. Derpå rev han det, der svarer til 12 et halvt tons affald sammen og kørte det i containeren, og da den var fyldt op, blev der leveret én til.

- Og den når også at blive fyldt op, før jeg er færdig herude. Men så er jeg også helt i bund og har fjernet et lag på 10 cm lerduer, plastforladninger og jord alle steder.

I det hele taget anbefaler Kenneth Kold Jørgensen alle skydebaner at få bugt med affaldsproblemerne nu, før græsset bliver langt og krattet springer ud. Mens vegetationen stadig er nedvisnet er det lettere at arbejde med, og tætslået græs og vegetation er efterfølgende let at rengøre løbende. Endnu en anbefaling til skydebanerne er, at sørge for at indrette banerne sådan, at man nogenlunde har styr på hvor haglskålene falder ned. På den måde er det mere overskueligt at få dem fjernet, efterhånden som affaldet hober sig op.

Kenneth Kold Jørgensen forventer at arbejdet med oprydningen vil vare nogle dage endnu, før han er helt færdig. Men så er grunden også lagt for en betydelig lettere vedligeholdelse fremover.

Læs i øvrigt artiklen Ellemann til TV 2: Forbud mod haglskåle i plast på vej
Læs også om Jægerforbundets holdning til plasthaglskåle