Ellemann til TV 2: Forbud mod haglskåle i plast på vej

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Hver gang en jæger skyder sin haglbøsse af, efterlader den det et stykke plastik på skydebanen eller i naturen. På skydebanen kan plasten samles op, men i naturen er det praktisktaget umuligt at finde den lille plasthaglskål, som skydes ud af løbet sammen med haglene. Haglskålen lander så langt væk fra skytten, at den er umulig at finde.

Derfor efterlader de danske jægere sig godt 10 millioner stykker plast i naturen hvert år og cirka 20 millioner stykker plast på skydebanerne. Men det er snart slut.

Danmarks Jægerforbund er nemlig sammen med regeringen blevet enige om at indføre et forbud mod haglskåle i plast. For fremtiden skal haglskålene være produceret af biologisk nedbrydelige materialer.

Den historie kunne Politiken fortælle i sidste uge og TV 2 Nyhederne kl. 19.00 søndag aften (indslaget kan ses her, hvis man abonnerer på TV 2 Play).

Jægernes eget ønske
Til TV 2 siger formanden for Jægerforbundets Miljøudvalg, Marie Louise M. Achton-Lyng, at Danmarks Jægerforbund selv har henvendt sig til regeringen med ønsket om et forbud:

- Vi ønsker, at jægerne skal holde op med at skyde med plastik eller efterlade plast i naturen, og det kan vi jo gøre ved at indføre den her bionedbrydelighed, siger hun og henviser til et ønske om at erstatte plastmaterialet med et naturligt nedbrydeligt alternativ.

Minister bakker op
Og selvom der endnu ikke er kommet et endeligt forbud, så betyder det ikke, at regeringen ikke lytter, siger miljøminister Jakob Ellemann-Jensen til TV 2 Nyhederne:

- Vi har alternativerne (til plasthaglskålene, red.), men vi mangler bare at få undersøgt, om det her er noget, der er til skade for naturen, og om det er sikkert for jægerne. Så snart de ting er på plads, så indfører jeg meget gerne det her forbud, siger miljøminister Jakob Ellemann-Jensen til TV 2 Nyhederne.

Og her lægger ministeren sig på linje med Jægerforbundet, som hele tiden har insisteret på, at en udfasning af plasthaglskålene ikke må ske, før tre afgørende kriterier er opfyldt:

1) nye patroner skal være sikre for jægerne

2) nye patroner skal være tilstrækkeligt effektive, så vi undgår anskydninger

3) nye patroners haglskåle skal være fremstillet af et gennemtestet bionedbrydeligt materiale, der sikrer, at vi ikke kommer til at erstatte én forureningskilde med en anden.

God behandling af myndigheder
Et godt samarbejde mellem Jægerforbundet og Miljø- og Fødevareministeriet giver da også anledning til at tro på, at disse tre kriterier vil være opfyldt, når en udfasning træder i kraft.

- Vi er altid blevet godt behandlet af myndighederne, og de er typisk meget villige til at lytte til vores anbefalinger. Derfor er det da også glædeligt, at ministeren lægger vægt på vigtigheden af at teste alternativerne grundigt, før der lovgives på området, siger Marie Louise M. Achton-Lyng.

Beslutningen om at udfase haglskåle i plast er en del af regeringen plasthandlingsplan, som du kan læse her

Du kan læse om Jægerforbundets beslutning om at sige farvel til plasten her