Offentliggjort den: 03. oktober 2019

Fødevarestyrelsen advarer om afrikansk svinepest

Miljø- og Fødevareministeriet advarer danske jagtrejseselskaber om udbrud af afrikansk svinepest flere steder i Europa.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Nogle formaninger kan ikke nævnes ofte nok. Derfor skriver vi nu igen om afrikansk svinepest og de forholdsregler, jægerne bør tage i forbindelse med vildsvinejagten.

Det er dyrlæge og specialkonsulent i dyresundhed Signe Balslev fra Fødevarestyrelsen under Miljø- og Fødevareministeriet, som har skrevet ud til de danske jagtrejseselskaber. Anledningen er, at der igen i år er set mange udbrud af den smitsomme og alvorlige svinesygdom i Belgien, Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Ungarn, Slovakiet, Ukraine, Hviderusland og Rusland. Der ses udbrud både blandt vildsvin og tamsvin.

Desinficer tøj og udstyr før returrejsen

"Det er derfor vigtigt, at de danske jægere, der går på jagt i de berørte lande, efter f.eks. vildsvin, er opmærksomme på at minimere risikoen for at overføre sygdommen til danske svinebesætninger. Det gøres ved, at vaske og desinficere tøj, fodtøj og udstyr, der har været med på jagt, inden jægeren returnerer til Danmark. Det er forbudt at tage nedlagt vildsvinekød fra de berørte områder med tilbage til Danmark, før det har været testet, med negativt resultat, for afrikansk svinepest," skriver dyrlægen blandt andet.

I de lande, hvor der er fundet afrikansk svinepest, er der indført restriktioner for ind- og udførsel af svin, svinekødsprodukter og jagttrofæer. Vi har indsat et kort herunder, hvor disse områder er indtegnet. Du kan læse mere om hvad restriktionerne helt præcis dækker over ved at gå ind på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Du kan også orientere dig yderligere om afrikansk svinepest og læse mere om de forholdsregler, som jægerne altid bør følge i forbindelse med vildsvinejagt i Europa på jægerforbundets temaside, Fakta om afrikansk svinepest.