Flere vaskebjørne lever i de danske skove

Den ser sød ud, vaskebjørnen. Men den er så farlig, at flere eksperter mener at den hurtigst muligt skal fjernes fra naturen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

I søndagens 19.30-nyheder bragte TV MidtVest et indslag om vaskebjørnen i de danske skove. Fokus lå på den potentielle trussel som det invasive dyr udgør, såfremt det får lov til at etablere sig i landet.

Og det må ikke ske. I hvert fald hvis det står til Danmarks Jægerforbund.

- Med mårhunden har vi gjort os den erfaring, at vi ikke må komme bagefter. Når vi observerer et dyr, så skal vi på det med det samme, og der skal vi bruge alt den kraft, vi overhovedet kan, siger formand for jægerforbundet, Claus Lind Christensen, i indslaget.

I Tyskland har vaskebjørnen bredt sig. Sidste år blev der skudt 170.000 dyr. Ifølge Mariann Chriél, specialkonsulent ved Miljøstyrelsen, praktiserer Danmark nultolerance overfor vaskebjørnen:

- Hver gang vi får en rapport om at vi har en vaskebjørn et sted, og når det bliver bekræftet med et billede, så sender vi nogen ud for at sikre at vi kan få den skudt bort, siger hun i indslaget.

En forvaltningsplan for de invasive rovpattedyr er i øjeblikket i høring frem til den 22. oktober.

- Den her forvaltningsplan er med til at skabe det nødvendige politiske fokus. Og når vi har det, så kan vi også forvente, at politikerne vil følge op med de nødvendige ressourcer - så kan vi gøre det nødvendige fra start af, understreger Claus Lind Christensen.

Se hele indslaget i filmen øverst i artiklen.