Offentliggjort den: 14. maj 2019

Efterskoler sætter fokus på jagt

Forleden var Danmarks Jægerforbund vært, da efterskoler fra hele landet mødtes for at diskutere mere jagt og natur i undervisningen. Og tendensen er klar: Flere unge interesserer sig for jagt.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen. Foto: Marianne Ebbensgaard

I løbet af de seneste år har Danmarks Jægerforbund konstateret en markant stigning i antallet af efterskolelærere, der har uddannet sig til jagttegnsundervisere. Det bekræfter Jes Skadborg Mikkelsen, gruppeleder ved DJ og ansvarlig for jagttegnsundervisningen.

- En direkte afledt konsekvens af det øgede antal er, at vi ser stadig flere efterskoler, der tilbyder eleverne at tage jagttegn. Og det er en yderst positiv udvikling, konstaterer Jes Skadborg Mikkelsen.

Idéudviklings- og netværksdag

Det er da også et blik på disse tal, som har lagt grundstenene til et nyt samarbejde mellem Efterskoleforeningen, Bråskovgård efterskole og Danmarks Jægerforbund. Den første frugt af dette samarbejde var en idéudviklings- og netværksdag, afholdt hos Jægerforbundet onsdag den 8. maj, hvor repræsentanter fra syv efterskoler med fokus på jagt og natur satte hinanden stævne i Jagtens Hus.

- Vores målsætning er at kører jagt og natur i stilling som et dannelsesfag på efterskolerne. Det vil gribe naturligt ind i efterskoletanken og garanteret appellere til rigtig mange rundt om i landet, siger Jes Skadborg Mikkelsen om arrangementet, som i øvrigt blev rigtig vellykket:

- Vi fandt ud af at vi har rigtig meget at mødes om og hjælpe hinanden med. Vi har nu taget initiativ til at udbygge et netværk af efterskoler, som Jægerforbundet kan støtte på forskellige måder – f.eks. i form af praktiske råd og anvisninger, udarbejdelse af procedurer i forb.m. jagt og våben, mv.

Et stort potentiale derude

I øjeblikket har 15 efterskoler deciderede jagtlinjer, mens hele 42 ud af i alt 250 danske efterskoler tilbyder deres elever jagttegnsundervisning. Der er således potentiale for et yderst omfattende samarbejde.

I første omgang planlægger arbejdsgruppen bag idéudviklings- og netværksdagen at arrangere en efterskoledag i løbet af foråret 2020.