Offentliggjort den: 31. oktober 2019

Deltag i vingeundersøgelsen i 2019/20

Vingeundersøgelsen fortsætter ufortrødent, og alle jægere opfordres til at indsende vinger af svømme- og dykænder, gæs, blishøns, skovsneppe, sølvmåge og dobbeltbekkasin.

Tekst: Thomas Kjær Christensen, DCE, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Antallet af indsendte vinger endte for august måned på 26 vinger fra grågæs. For september har vi foreløbig modtaget 432, heraf 51 grågåsevinger. En del af vingerne indsendt gennem september er fra fugle nedlagt i august. På Aarhus Universitets hjemmeside vedr. vingeundersøgelsen kan du læse mere om projektet og finde de opdaterede tal for de indsendte vinger.

Indsend vinger, portoen er betalt

Alle der nedlægger ænder, gæs, blishøns, skovsneppe, sølvmåge eller dobbeltbekkasin kan deltage i vingeundersøgelsen. Klip én vinge af hver af de nedlagte fugle og send dem til os i de specielle vingekuverter, som kan fås ved at sende navn og adresse til vinger@bios.au.dk eller ved at ringe på 87150000. Vi sender også forsendelseskuverter hvor portoen er betalt, så der ikke er udgifter forbundet med at deltage.

Bioscience, Kalø vil gerne have vinger fra:

• Svømmeænder (gråand, spidsand, knarand, pibeand, krikand, skeand, atlingand)
  • Dykænder (edderfugl, sortand, fløjlsand, havlit, hvinand, taffeland, bjergand, troldand)
  • Gæs (grågås, sædgås, blisgås, kortnæbbet gås, canadagås, samt bramgås og nilgås)
  • Blishøns
  • Skovsneppe
  • Dobbeltbekkasin
  • Sølvmåge

Vind en jagtkniv

Blandt indsenderne af vinger trækkes der i sæsonen 2019/20 lod om følgende præmier:

• En jagtkniv med indgravering for hver 1.000 indsendte vinger (trækning hver måned)
  • Ved sæsonens afslutning udtrækkes en hovedvinder af et gavekort på kr. 1.000,- fra Danmarks Jægerforbund og et gavekort på kr. 2.000,- til Gamekeeper & Buhls Jagtrejser blandt samtlige årets indsendere.

I alle Vingeundersøgelsens lodtrækninger stiger chancen for at vinde med antallet af vinger, der indsendes. Man får ét lod for hver 10 vinger, der indsendes, så hvis der indsendes 1-10 vinger, har man 1 lod, 11-20 vinger to lodder, 21-30 vinger tre lodder osv.

Læs mere om vingelotteriet her.

Man kan også se hvordan man indsender vinger på Fauna.au.dk. På hjemmesiden findes også alle resultater fra den danske Vildtudbyttestatistik helt tilbage til 1941.

Knæk og bræk!