Jens Ulrik Høgh (tv) kvitterer for den eksterne Jægerpris, overrakt af formand Claus Lind Christensen.

Danmarks skarpeste jagtdebattør får
Jægerprisen 2019

Årets eksterne Jægerpris går til skribent, jæger og debattør Jens Ulrik Høgh for hans utrættelige kamp for jægernes sag, nationalt såvel som internationalt. Prisen blev uddelt på Danmarks Jægerforbunds repræsentantskabsmøde i weekenden.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Max Steinar

Jens Ulrik Høghs virke som jægernes stemme når langt ud over Danmarks grænser, og han bliver ofte brugt som konsulent i såvel radio- som TV-udsendelser, hvor han såvel etisk som sagligt får fremlagt jagtens vigtighed for naturen. I begrundelsen for tildelingen af Danmarks Jægerforbunds eksterne Jægerpris 2019 lyder det blandet andet, at:

”Jens Ulrik har både det mod, der skal til for at modsætte sig jagtmodstanderes ofte usaglige angreb, og en utrættelighed med hensyn til hele tiden at tale jagtens sag. Han er kendt for altid sobert og vedholdende at tale hele jægerstandens sag.”

Debattør i ind- og udland

Jens Ulrik Høgh har været involveret i jagtbladsudgivelser i ind- og udland – både som skribent og redaktør – siden 1996. De seneste mange år har han ernæret sig som freelanceskribent for cirka 20 forskellige jagtblade i hele verden. Herudover er han aktiv i den offentlige debat og har i de senere år skrevet kronikker og debatindlæg om emnet i Jyllands Posten, Berlingske Tidende, Politiken, Altinget, Børsen og flere andre danske dagblade, ligesom han ofte stiller op på TV for at forsvare og forklare jagt over for den brede befolkning.

Desuden er Jens Ulrik Høgh en ivrig foredragsholder, hvilket repræsentantskabet da også skulle få en smagsprøve på, da han efter prisoverrækkelsen leverede et knivskarpt indlæg om, hvordan vi forsvarer jagten over for ikkejægere.

En uforlignelig enmandshær

Selvom han beskriver sig selv som lidt af en professionel provokatør, er Jens Ulrik Høghs evner som saglig debattør og formidler af jagtens sag over for "hr og fru Danmark" i høj grad noget, som tjener medlemmerne af Danmarks Jægerforbund. Også i forholdet til pressen:

- Der er for mig ingen tvivl om, at Jens Ulrik er Danmarks skarpeste jagtdebattør. Han skriver jagtrelaterede debatindlæg i verdens største aviser og bliver interviewet af alt fra TV Avisen, TV2 News og til BBC. Man skal stå tidligt op, hvis man vil klare sig i en debat med ham, siger pressechef ved Danmarks Jægerforbund, Torsten Lind Søndergaard.

Han har selv henvist til Jens Ulrik Høgh flere gange, når pressen har haft brug for en knivskarp debattør.

- Han er en uforlignelig enmandshær. Altid saglig, altid faglig – og ikke mindst respekteret, understreger pressechefen.

Danmarks Jægerforbund ønsker Jens Ulrik Høgh stort tillykke med hædersbevisningen.