Offentliggjort den: 27. august 2019

Brandvarm jagtudstilling

De gamle huse og gårde og den smukke natur på Hjerl Hede dannede for 7. år i træk rammen om et velbesøgt arrangement med fokus på jagtens historie - og ikke mindst menneskets samspil med naturen.

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Kreds 2 havde igen, godt orkestreret af jægerrådsformanden fra Skive, Jan Bjergaard Rasmussen, og praktisk udført af en masse frivillige, gjort det umulige – nemlig arrangeret en weekend den 24. og 25. august, hvor familien Danmark havde alle muligheder for at lære om jagten i Danmark både nu og i fortiden.

Cirka 1.500 besøgende i sommervarmen

Vejret var næsten for perfekt. Tænk at skulle skrive dette, men solen bagte ned begge dage. Temperaturen nåede både lørdag og søndag op på næsten 30 grader. Det var faktisk alt for varmt, kunne jægerrådsformanden konkludere, efter at tælleapparaterne på Hjerl hede ved lukketid søndag havde rundet de ca. 1500 besøgende. Ingen tvivl om at mange, trods den smukke blomstrende lyng, i stedet enten var taget til stranden eller syslede med andre aktiviteter længst mulig væk fra den varme hedejord, hvorfra selv hugormene havde søgt skygge.

De mange besøgende fik ellers mulighed for masser af oplevelser. Udover salgsstande og arbejdende værksteder, kunne både børn og voksne deltage i forlægning af en ung dåhjort, se en enestående samling af næsten alle anvendte jagthunde i Danmark, blæse i jagthorn og skyde med både sortkrudt, stålhagl og laser og meget mere.

Bue, pil og hubertusjagt

Bag stenalderbopladsen, der som sædvanlig samlede mange gæster, kunne man også skyde med bue og pil. Det er altid et hit ud over det almindelige. Et sted var især børn inviteret til at pelse en muldvarp. Dejligt at se at selv små piger har flair for at bruge en skalpel uden at skære i instruktørens hjælpsomme fingre.

Både lørdag og søndag var der mulighed for at deltage i en Hubertusjagt. Lørdagen for begyndere – søndagen for mere øvede. Alt i alt et super arrangement, hvor man kan vandre rundt imellem alle delarrangementerne og ovenikøbet vende tilbage flere gange, hvis man får blod på tanden og ditto på fingrene. Jan Bjergaard Rasmussen fortæller, at man formodentlig vil lave et lignende arrangement på Hjerl Hede næste år, men at man også altid i kredsen evaluerer og grundigt vurderer, om man har overskuddet og kapaciteten til at fortsætte rækken af Jagt & mennesker.