Offentliggjort den: 16. oktober 2019

44.825 kr. til den første mekaniske ræv

Haslev Faxe jagtforening har modtaget 44.825 kr. af Friluftrådets Lokalforeningspulje. Pengene skal gå til at bygge det første træningsanlæg med mekanisk ræv i DJ-regi.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: DK Everfox

- Det er virkelig fedt at have fået de her penge. Det gør, at kvaliteten af anlægget kan blive endnu bedre, siger formanden for Haslev Faxe jagtforenings hundeafdeling, Lars Kragh Jacobsen, til Sjællands Nyheder.

Foreningens træningsfaciliteter ligger ved Rønnede, og planen er, at det nye anlæg skal stå klar til brug i slutningen af oktober. Efter at det i 2016 blev forbudt at holde ræv til træning af gravsøgende hunde, har man måttet tænke kreativt. Derfor gik en række specialklubber for gravsøgende jagthunderacer og Danmarks Jægerforbund i gang med at afsøge mulighederne, og er nu, efter en lang og vigtig proces, klar med en plan.

- Efter dialog med specialklubberne har Danmarks Jægerforbund valgt at tilbyde indlæring af gravsøgende jagthunde på blandt andet mekanisk ræv i træningsanlæggene. Vi forventer, at 2-3 jagtforeninger er klar og åbner op for træning inden udgangen af 2019, siger jægerforbundets jagthundekonsulent, Henrik V. Hove-Nielsen.

Og netop den første jagtforening, der ventes klar med et træningsanlæg til en mekanisk ræv, er Haslev Faxe jagtforening - godt hjulpet af saltvandsindsprøjtningen på 44.825 kr. fra Friluftrådets Lokalforeningspulje. Anlægget bliver det første anlæg af sin slags i regi af Danmarks Jægerforbund. Den mekaniske ræv er en udstoppet udgave af den ægte vare, som via en fjernbetjening kan suse rundt i det dertil indrettede betonanlæg.

Det er jagtforeningens gravanlæg, og Danmarks Jægerforbund stiller hjælp, råd og erfaring til rådighed i det omfang jagtforeningerne ønsker det.

Læs også artiklen: Træningsanlæg for de gravsøgende jagthunde