Vingeundersøgelsen – Fin november!

Få overblikket over de foreløbige resultater i vingeundersøgelsen. Heldigvis ser det bedre ud med antallet af indsendte vinger, det håber vi fortsætter.

Tekst: Thomas Kjær Christensen

Jagtsæsonen har nu været i gang i fire måneder, når vi regner august måned med, og vi har fået tilsendt i alt 5.413 vinger til og med november. Oven i det har vi allerede modtaget 404 vinger i december, så vi samlet er oppe på 5.817 vinger i skrivende stund. Som det allerede stod klart i oktober, er det krikanden som i denne sæson er topscorer, og krikand er fortsat med at dominere billedet i november. I alt har vi modtaget 2.152 krikænder, og er dermed langt over de præcis 1.400 vinger vi modtog af krikand sidste sæson, som dog også var den dårligste sæson siden 1998. Der er dog stadig et lille stykke vej op til det normale niveau på ca. 2.500 krikandevinger per sæson, som vi har modtaget over de seneste 10 sæsoner. Men hvis vejret ikke driller voldsomt i resten af sæsonen, er der dog en god chance for, at vi kommer op over 2.500 krikandevinger.

Af de øvrige arter i vingeundersøgelsen har vi i år modtaget mange vinger fra skeand og bramgås. Mens det ikke har været tradition at indsende vinger fra regulerede bramgæs, modtager vi nu flere og flere, og vi håber, at denne udvikling fremover vil følge med reguleringsaktiviteten. For skeand ser vi normalt en relativ stor variation mellem sæsoner i antallet af vinger, så en stigning i forhold til den sidste sæson er ikke overraskende, og 89 vinger fra skeand i år overgår da heller ikke 109 og 98 vinger i hhv. 2015 og 2016.

Med i alt 2.123 vinger indsendt i november har vi udtrukket 2 vindere af en jagtkniv sponseret af Danmarks Jægerforbund og Korsholm i Skjern. Vinderne blev Bent Møller Jensen, Bogense og Lars Kjelgaard, Skælskør, som selvfølgelig har indsendt vinger i vores specielle vingekuverter, som alle kan få fat i ved at sende os navn og adresse, enten via telefon (87150000) eller på mail (vinger@bios.au.dk). Vi trækker lod hver måned om én kniv for hver 1.000 indsendte vinger, og alle indsendere gennem sæsonen er med i en fælles lodtrækning om et gavekort på kr. 1.000,- til Korsholm og i én 3 dages duejagt i England sponseret af Buhls Jagtrejser.

Jo flere vinger man sender ind, jo flere lodder har man i alle trækninger.

Som altid kan man læse mere om vingeundersøgelsen på vores hjemmeside bios.au.dk/vinger. Hjemmesiden er blevet flyttet, så den nu ligger på Aarhus Universitets nye hjemmeside Fauna.au.dk, hvor man også kan søge i den Danske Vildtudbyttestatistik tilbage til 1941 og se udbytte for alle arter i både amter og kommuner.

Knæk og bræk og god jul