Så er DJs lederuddannelse – ledelse af frivillige skudt i gang

Jagtens Hus har nu to gange dannet rammen for første modul på DJ Lederuddannelse – ledelse af frivillige. Og det har været to omgange med masser af positiv energi og god stemning. Du kan også komme med på uddannelsen - se med her.

Tekst: Redaktionen

Der er afholdt to af de indledende moduler, og dermed er der taget de først skridt i en stor og meget vigtig satsning, nemlig målrettet uddannelse af potentielle og fungerede ledere af frivillige i Danmarks Jægerforund.

Krumtappen i Danmarks Jægerforbund er de mange frivillige ledere, der på forskellig vis sikrer en velfungerende organisation. Uddannelsen af de frivillige ledere har derfor stor prioritet og efter lang tids grundig forberedelse kunne den nye DJ Lederuddannelse – ledelse af frivillige endelig komme i gang.

Forventninger var i top hos såvel kursister som undervisere, da det første modul på DJ lederuddannelse – ledelse af frivillige blev gennemført. Grundmodulet giver en indføring til det samlede uddannelsesforløb, som den røde tråd, der skal samle uddannelsen.

Grundmodulet sigter mod at deltagerne;

• Bliver en del af Danmarks Jægerforbunds frivillige ledelsesfilosofi og organisatoriske arbejde.
  • Får præsenteret teori og redskaber, der skal danne grundlag for gennemførelse af den samlede DJ’s lederuddannelse. Den frivillige ledelsesdisciplin, præsentationsteknik, formidling og kommunikation, vil blive inkorporeret i det samlede uddannelsesforløb, som den røde tråd, der skal samle uddannelsen.
  • Får øget kendskab til foreningsjura, økonomi, DJ’s strategi, vedtægter og natursyn. Dette er rammen for den arbejdsindsats som DJs ledere af frivillige skal ud og udføre.

Der er udbudt grundmoduler den 6. - 8. september og den 12.  – 14. oktober og flere kommer til i 2019. Du kan altid søge på lederuddannelse i vores kalender på forsiden af hjemmesiden.

Ved kursernes afslutning var der en opløftet stemning blandt deltagerne, og der blev indgået aftaler om snarligt gensyn. Der blev også tid til et par kommentarer om kurset, og deltagerne reflekterede over, hvad de egentlig tog med hjem fra grundmodulet i DJ’s lederuddannelse.

- At DJ er en fantastisk positiv og imødekommende organisation inden for jagt og naturforvaltning, og det har givet mig en masse værktøjer, til at jeg kan forsvare en fantastisk organisation, jeg er meldt ind i – selvom jeg ikke er jæger, var Christina Wackers fra Lammefjordens Jagtforening skarpe svar på spørgsmålet.

- Trods diskussion og forskellige meninger giver dette forum rum for et godt fællesskab, er Kenneth Sørensens jagtforeningsformand for Hinnerup og Omegns Jagtforening kommentar til en fælles evaluering.

Danmarks Jægerforbunds jagtfaglige chef/afdelingschef Rådgivning og Uddannelse Niels Søndergaard, som udover at være kursusleder for DJ lederuddannelsen også er en af underviserne har følgende kommentar:

- Jeg tror, jeg taler på vegne af alle os, der har undervist på grundmodulet, når jeg siger, at det har været meget inspirerende og særdeles energigivende, at undervise holdene, og vi ser frem til at møde kursisterne på de kommende forløb.

- De er propfuldt med engagement for jagtsagen og DJ.

Derudover er de næste moduler planlagt. Det drejer sig bl.a. om Naturforvaltningsmodulet og modul om ledelse af frivillige, samt en række moduler for afholdelse lokalt ude i kredsene.

Se mere her, hvor du også kan tilmelde dig.