Rågeungeguf i Lystanlægget

Bynære kolonier med råger skaber ofte problemer for de nærmeste beboere. I Give Jagtforening skyder man rågeungerne, tilbereder dem og byder byens borgere på gratis lækkerier.

Tekst: Troels Romby Larsen
Foto: Troels Romby Larsen

Ulasteligt klædt i grønne bukser og vest, hvid skjorte med opsmøgede ærmer og slips åbnede Blåhøj Blæserne Give Jagtforenings årlige arrangement med rågeungeguf i Give Lystanlæg en mandag i juni. Det blev til flere prøver på de ældre herrers kunnen, inden formanden for den lokale jagtforenings rågeudvalg, Simon Sørensen, kunne byde velkommen.

130 fremmødte

Han fortalte til de omkring 130 fremmødte, at det er syvende år i træk, at arrangementet løber af stablen, at der er en stigende interesse for jagtforeningens arbejde med at regulere rågeungerne, og at der heldigvis også er en rigtig god opbakning til aftenens arrangement, hvor man kvit og frit serverer bryststykkerne fra de rågeunger, man har nedlagt.

Aktive reder tælles

Simon Sørensen kunne også oplyse, at man hvert forår, inden bladene på træerne dækker udsynet, tæller, hvor mange aktive reder der er henholdsvis i Give Lystanlæg og i Gullestrups Have, som er en lille park tæt på Huset (som blandt andet rummer byens bibliotek).

I år kunne man tælle sig frem til, at 80 reder blev brugt.

Tre unger per rede

Målet er at skyde tre unger pr. rede, så med et udbytte på 276 unger havde man nået målet.

16 af foreningens jægere havde været i gang – mest morgen og aften, og af dem havde en enkelt ”mesterskytte”, 70-årige Poul Mikkelsen, alene skudt de 82. Imponerende resultat, hvilket da også udløste klapsalver.

Vejret holdt

Der var først på aftenen optræk til regnbyger, og flere havde da også taget paraply med. Imidlertid forblev det mildt og tørt under hele arrangementet.

Rita og Poul Mikkelsen havde stået for meget af det forberedende arbejde med maden, og de stod da også i spidsen ved serveringsbordet, hvor der hurtigt dannede sig en lang kø.

552 små lækkerbiskner

Bryststykkerne kunne fås i let saltede, krydrede, marinerede og grillede udgaver. Da 276 rågeunger – i bedste fald – kan resultere i 552 små lækkerbiskner, var der suppleret med både vildtkød fra råvildt, dåvildt og krondyr – og det hele gik som og med varmt brød.

Lokal opbakning

Arrangementet, som forinden var annonceret i Give Ugeavis, bakkes op af både de mennesker, der bor tæt på rågekolonierne, byens borgere, forretningsdrivende og foreninger.

Flere gav udtryk for, at reguleringsindsatsen er nødvendig i forhold til rågerne, hvis larm i ynglesæsonen kan være voldsom. Af samme grund støtter man jagtforeningens arbejde og ikke mindst deres arrangement i Lystanlægget, hvor man får ”en velsmagende ”hævn” over de sorte fugle”, som en af aftenens glade og mætte gæster udtrykte det.